Du är nu vid innehållet

Testosteron – mannens bäste vän

Testosteron är det manliga könshormonet som står för styrka, virilitet och energi. Några tecken på att du kan ha lågt testosteron är sömnbrist, infertilitet och ångest. Vad kan du göra åt det? Prioritera sömnen. Kroppen utsöndrar nämligen testosteron när du sover. Ät näringsrik kost, var fysiskt aktiv och gå ner i vikt om du är överviktig. För män kan även tillskott med tiggarnöten, tribulus terrestris fungera bra. Nöten innehåller inga hormoner, men anses påverka ett hormon från hypofysen som ökar bildandet av testosteron.

Testosteron – mannens bäste vän

Har du brist på testosteron?
Martina Johansson, civilingenjör, bloggare och bland annat författare till boken ”Hormonbibeln”, är övertygad om att minskande nivåer eller bristen av testosteron är vanligt hos västvärldens män till följd av en sockerrik kost och ersättningsprodukter, som effektivt sänker könshormonerna och bidrar till övervikt och fetma. Testosteron påverkar även kvinnors sexlust och muskelmassa.

Martinas tips på goda vanor som kan hjälpa testosteronproduktionen:

  • Prioritera sömnen. Kroppen utsöndrar testosteron när du sover
  • Ät en näringsrik kost
  • Fysisk aktivitet, men undvik långvarig extrem träning
  • Om du är överviktigt så försök att gå ned i vikt
  • Hitta sätt att hantera stress

Kosttillskott kan hjälpa

Att ta tillskott för att upprätthålla optimala nivåer av bland annat D-vitamin, zink och magnesium kan höja testosteronnivåerna.

  • Zink påverkar testosteronnivåerna och är dessutom en viktig beståndsdel i sädesvätskan hos män och brist minskar antalet spermier.
  • D-vitamin påverkar balansen mellan våra hormonnivåer. För lite D-vitamin höjer nivån av vissa hormoner och sänker nivån av andra, bland annat sänker brist på D-vitaminet testosteronnivåerna. Man tror även att en brist kan påverka förmågan att få barn.
  • Vitamin B3 påverkar bildandet av könshormoner och kan öka testosteronnivåerna.
  • Kombinationen magnesium, B6-vitamin och zink påverkar testosteronet positivt och kan med fördel tas ihop.
  • För män kan även tillskott med tiggarnöten fungera bra.

Ett enkelt sätt att naturligt öka mängden testosteron i din kropp är genom ett testosteronhöjande kosttillskott. Testa vårt kosttillskott Man 100 som innehåller utvalda vitaminer och mineral för män i alla åldrar.

Symptom på låga testosteronnivåer
Några tecken på att du kan ha lågt testosteron är minskad muskelmassa, sömnbrist, impotens, infertilitet, depression, ångest, för mycket kroppsfett, mindre energi, irritation och ilska, samt bristande motivation att träna.

Vad är testosteron?
Testosteron bidrar till mannens välmående och ansvarar för typiska manliga egenskaper som längd och tillväxt, röstdjup, hårväxt, styrka och muskelmassa. Testosteron bildas huvudsakligen i testiklarna, som ett svar på hormonell stimulering av de så kallade hormonproducerande Leydigcellerna. Dessa signaler varierar i styrka under olika faser i livet med olika hög testosteronproduktion som följd. Under fostertiden är testiklarna aktiva redan från sjätte fosterveckan och som mest aktiva under de tre första fostermånaderna. Frånsett en kort tid strax efter födseln sker ingen stimulering av testiklarna förrän i puberteten.

Testosteronet minskar med åldern
Testosteronnivån toppar runt 20-årsåldern och faller sedan naturligt efter 35 och många beskriver det som att den faktiska ”manligheten” gradvis försvagas. Lusten och orken minskar.

Minskande testosteronnivåer för män
En studie publicerad av New England Research Institute visar att testosteronnivåerna för män under perioden 1987-2002 har minskat med ungefär 1% per år. Det vill säga att en genomsnittlig person som var 65 år gammal år 2002 hade en 15% lägre testosteronnivå än en 65-åring år 1987.

Läs mer om testosteron och träning i en tidigare artikel här!
.

Lämna en kommentar på Testosteron – mannens bäste vän

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *