Du är nu vid innehållet

Pollenallergisk? Så känner du igen – och lindrar symtomen

Säsongen för pollen är redan i gång och många upplever besvär med snuva och kliande näsa. Men hur vet man att man har pollenallergi? Och vad kan man göra för att lindra? Vi ger dig tips och råd.

Pollenallergisk? Så känner du igen – och lindrar symtomen

Hur vanligt är pollenallergi?
När våren är på intågande stiger humöret på de flesta – förutom de som lider av pollenallergi. Rinnsnuva, kliande näsa och ögon, nysningar och trötthet är vanliga symtom. Ungefär en femtedel av alla tonåringar och vuxna får olika grad av besvär av pollen under vår och sommar. Det är däremot ovanligt bland yngre barn. Pollenallergi är allra oftast inte något farligt. Men kan vara väldigt besvärligt, och vissa har till och med svårt att över huvud taget vistas utomhus under perioden. Har man dessutom tendens till allergisk astma kan det bli riktigt besvärligt.

Vad som händer i kroppen vid pollenallergi?
De vanligaste pollensorterna att reagera mot är björk- och gräspollen. De som är allergiska har ett immunförsvar som överreagerar på när pollenkornet når slemhinnorna i kroppen. Det bildas antikroppar som frisätter olika ämnen, bland annat histamin, som gör att slemhinnorna svullnar, vätskar och kliar.

Tydliga tecken på att du har pollenallergi:

  • Du har utdragna besvär, kanske under flera veckors tid, men besvären varierar från dag till dag.
  • Du nyser mycket och har klåda i näsan.
  • Du får röda kliande ögon.
  • Du känner dig trött och hängig.
  • Du har både rinnande snuva och nästäppa.
  • Du kan även få rethosta och andnöd om allergin påverkar dina luftrör.

Skillnad mellan förkylning och pollenallergi?
Många kan ibland missta pollenallergi för en förkylning, och det är inte särskilt konstigt. Kroppens immunförsvar förväxlar pollenkornen med virus och kroppen svarar med en inflammation som gör att näsan rinner och ögonen kliar. Men det finns skillnader. En förkylning går vanligtvis över på en vecka, medan pollenallergi kan pågå flera veckor eller månader. En annan skillnad är att snuvan vid pollenallergi oftast är rinnig, medan den vid förkylning brukar bli tjockare efter några dagar. Vid förkylning kan man ibland ha feber, men det har man inte vid pollenallergi. Nysningarna vid pollenallergi kommer ofta flera efter varandra, medan det är vanligare med enstaka nysningar vid förkylning. Ofta har man även klåda i näsa och ögon vid pollenallergi.

Så kan du lindra pollenallergi:

  • Stöd ditt immunsystem genom att fylla på med solskensvitaminet D-vitamin.
  • Se till att få i dig näringsämnen som fungerar som naturliga antihistaminer, antioxidanter, enzymer som till exempel druvkärnextrakt, quercetin, bromelain, papain och C-vitamin som kan bidra till immunsystemets normala funktion.
  • Skölj näsan med koksaltlösning för att få bort pollen från näsgångarna och för att få ner svullnaden i nässlemhinnan.
  • Om du har en luftburen allergi så är du med stor sannolikhet även allergisk mot något/några födoämnen. Det kan därför vara en bra idé att göra en IgG-analys för att kolla upp eventuella dolda allergier.

Har du tillräckligt med goda mjölksyrabakterier?
Stress, obalanserad kost, socker, gluten och läkemedel skapar obalanser i tarmfloran. Över 100 studier har visat att brist på en bra bakterieflora i mage och tarm kan vara orsaken till överkänslighet mot pollen, damm, kvalster och djurpäls. Så fyll på med goda, effektiva mjölksyrabakterier av flera bakteriestammar. Ät därför en ren och varierad kost och se efter din bakterieflora i mage och tarm genom att få i dig mjölksyrabakterier.

Ta hjälp av kosttillskott
PollaZym är ett enzym-, vitamin- och mineraltillskott. Här får du bland annat quercetin, en flavonoid och ett naturligt gult färgämne som förekommer i många växter. Sedan hittar du bromelain, en familj av enzymer som utvinns från ananas (stam och växtsaft), samt papain, ett enzym som utvinns ur papayaträdets frukter och mjölksaft. PollaZym är perfekt att ta under pollensäsongen då den även innehåller C-vitamin. C-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion och motverkar trötthet och utmattning. Sedan finns även mangan tillsatt, som tillsammans med C-vitamin bidrar mangan till att skydda cellerna mot oxidativ stress.

*Kosttillskott är inte en ersättning för en varierad kost. Kosttillskott är inte ett läkemedel. 

Lämna en kommentar på Pollenallergisk? Så känner du igen – och lindrar symtomen

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.