Du är nu vid innehållet

Muskler och magnesium

Magnesium är ett mångfacetterat mineral som är inblandat i över 300 olika biokemiska processer i kroppen bland annat matsmältning, energiproduktion och ämnesomsättning. I samband med träning och återhämtning kan magnesium göra underverk, så snacka om ett mirakelmineral.

Muskler och magnesium

Magnesium bör vara en del av varje idrottares återhämtningsprocess. Det är ett viktigt mineral som främjar god muskelvolym och flexibilitet, men tyvärr verkar det som att det är den mest utarmade elektrolyten hos människor som tränar ofta. Magnesium har också vissa antiinflammatoriska egenskaper som kan bidra till att förhindra ledvärk och till och med artrit – och det gör det möjligt att träna längre och undvika ömma muskler. För att ta reda på vad magnesium mer kan göra för dig och hur du kan se till att du får tillräckligt med det dagligen, läs vidare för tips och tricks.

Fördelar med magnesium
Detta mineral med flera uppgifter påverkar många processer i kroppen – från din nervfunktion till ditt kardiovaskulära system, allt för att hjälpa kroppen att upprätthålla en stabil balans och ge den tillräckligt med energi för att fungera korrekt. Skelett och ben, leder och hormoner påverkas också av magnesium, så det är av största vikt att ha bra magnesiumnivåer i kroppen. Magnesium metaboliserar olika näringsämnen och stimulerar produktionen av enzymer som skapar ATP (adenosintrifosfat), vilken är den energibärande molekyl som kroppen bryter ner för att skapa energi. Ju mer du tränar desto snabbare förbrukas det och det är därför som många idrottare och fitnessentusiaster har magnesiumbrist.

Magnesiumbrist och symptom
Symtomen är tillräckligt milda för att ibland inte ens vara märkbara och många av dem kan tillskrivas av att vi stressar och arbetar hårt, både fysiskt och mentalt. Smärta i lederna, muskelspasmer, ömhet och en ständigt närvarande spänning är några av de vanligaste symtomen, tillsammans med brist på energi och lång återhämtningstid efter träning. Tar ditt träningspass musten ur dig mer än vanligt? Det är då mycket möjligt att du har magnesiumbrist, eftersom din kropp helt enkelt inte får tillräckligt med energi. Om du ständigt känner dig trött och utpumpad, kan det vara en bra idé att kolla din mineralstatus genom en blodanalys eller en hårmineralanalys, för att kontrollera ditt magnesium och dina hormonnivåer.

Magnesium i kosten och tillskott
Det största problemet med magnesium är att det är lite svårt att få sitt rekommenderade dagliga intag via kosten. Det är känt att våra jordar är mineralfattiga och maten är processad på ett sätt som har minskat magnesiumnivåerna i t ex grönsaker och fullkornsprodukter. Så ett bättre alternativ är att äta ekologiskt odlad mat och använda kosttillskott. Att helt enkelt ta magnesiumtabletter dagligen kan enkelt hjälpa dig att återställa optimala halter av detta magiska mineral i ditt blod. Vi kan tipsa om vårt nya kosttillskott Magnesium 375 mg. Och så länge du är konsekvent med konsumtion och intag har du inget att oroa dig för. Mat som är rik på magnesium är tofu, nötter, avokado, mörk choklad med mera, så du kan kombinera dessa med rätt tillskott och få tillbaka dina energinivåer.

Muskler och intag genom huden
Förutom att hjälpa dig att bygga smidiga muskler och prestera bättre under träning kan magnesium också underlätta vid smärta och kramper. Idrottare som får en skada använder ofta produkter som sprayer, gelé och salvor för att gnida in på det ömma stället för snabbare absorbering i huden. Detta är en bra idé för alla som tränar regelbundet eftersom det främjar muskelregenerering, men det är också något du kan göra i samband med massage. Man kan också använda magnesium som badsalt (epsomsalt) så passa på med en avkopplande spadag med njutbar återhämtning. Tappa upp ett varmt bad med magnesiumsalter och eteriska oljor och låt din kropp läka av det varma vattnet. Gör detta på vilodagarna när du tar en paus från träningen eller gör det om du känner dig särskilt öm och känner smärta.

Det är värt att notera att magnesium inte enbart är något för professionella idrottare och människor som tränar mycket. Alla som har problem med att motivera sig att börja träna, eftersom det känns för hårt och jobbigt, kan ha nytta av att stabilisera upp sitt magnesium eftersom det kommer att göra det lättare att träna och ge mer energi. Så ät rätt mat, ta några kvalitativa tillskott och använd atopiskt magnesium vid muskelspasmer eller någon form av värk, så kommer du vara på god väg mot formtoppen!

Lämna en kommentar på Muskler och magnesium

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *