Du är nu vid innehållet

Muskler och magnesium

Magnesium är ett mångfacetterat mineral som är inblandat i över 300 olika biokemiska processer i kroppen. Magnesium behövs bland annat för produktionen av protein, för omsättningen av kalcium samt för normal nerv- och muskelfunktion. I samband med träning och återhämtning kan magnesium göra underverk, så snacka om ett mirakelmineral.

Muskler och magnesium

Magnesium bör vara en del av varje idrottares återhämtningsprocess. Det är ett viktigt mineral, men tyvärr verkar det som att det är den mest utarmade elektrolyten hos människor som tränar ofta. För att ta reda på vad magnesium mer kan göra för dig och hur du kan se till att du får tillräckligt med det dagligen, läs vidare för tips och tricks.

Fördelar med magnesium
Detta mineral med flera uppgifter påverkar många processer i kroppen. Magnesium bidrar till elektrolytbalansen, till att bibehålla normala tänder, till att bibehålla normal benstomme, till att minska trötthet och utmattning, till normal energiomsättning, till nervsystemets normala funktion, till normal muskelfunktion, till normal proteinsyntes, till normal psykologisk funktion samt har en roll i celldelningsprocessen. Ju mer du tränar desto snabbare förbrukas det och det är därför som många idrottare och fitnessentusiaster har magnesiumbrist.

Magnesiumbrist och symptom
Symtomen är tillräckligt milda för att ibland inte ens vara märkbara och många av dem kan tillskrivas av att vi stressar och arbetar hårt, både fysiskt och mentalt. Tar ditt träningspass musten ur dig mer än vanligt? Det är då mycket möjligt att du har magnesiumbrist, eftersom din kropp helt enkelt inte får tillräckligt med energi. Om du ständigt känner dig trött och utpumpad, kan det vara en bra idé att kolla din mineralstatus genom en blodanalys eller en hårmineralanalys, för att kontrollera ditt magnesium och dina hormonnivåer.

Magnesium i kosten och tillskott
Det största problemet med magnesium är att det är lite svårt att få sitt rekommenderade dagliga intag via kosten. Det är känt att våra jordar är mineralfattiga och maten är processad på ett sätt som har minskat magnesiumnivåerna i t ex grönsaker och fullkornsprodukter. Så ett bättre alternativ är att äta ekologiskt odlad mat och använda kosttillskott. Att helt enkelt ta magnesiumtabletter dagligen kan enkelt hjälpa dig att återställa optimala halter av detta magiska mineral i ditt blod.

Upptäck vårt sortiment av kosttillskott:

  • Magnesium 375 mg – Magnesiumoxid, magnesiumlaktat, magnesiumbisglycinat och magnesiumcitrat tillsammans med synergisten B6-vitamin. Kommer i biobaserad burk.
  • Magnesium 100 mg – Lättupptagligt magnesiumbisglycinat i tablettform. Kommer i biobaserad burk.
  • Magnesium Synergi – 275 mg magnesium från magnesiumbisglycinat, magnesiumoxid och magnesiumcitrat tillsammans med synergisten B6-vitamin. Kommer i biobaserad burk.
  • Magnesium Plus – 100 mg magnesium från magnesiummalat och magnesiumbisglycinat med hög biotillgänglighet tillsammans med synergisten B6-vitamin. Magnesium Plus används bland annat vid näringsbalansering enligt rekommendation efter en hårmineralanalys.

Och så länge du är konsekvent med konsumtion och intag har du inget att oroa dig för. Mat som är rik på magnesium är tofu, nötter, avokado, mörk choklad med mera, så du kan kombinera dessa med rätt tillskott och få tillbaka dina energinivåer.

Muskler och intag genom huden
Idrottare som får en skada använder ofta magnesiumprodukter som sprayer, gelé och salvor för att gnida in på det ömma stället för snabbare absorbering i huden. Detta är en bra idé för alla som tränar regelbundet . Man kan också använda magnesium som badsalt (epsomsalt) så passa på med en avkopplande spadag med njutbar återhämtning. Tappa upp ett varmt bad med magnesiumsalter och eteriska oljor och låt din kropp vila i det varma vattnet. Gör detta på vilodagarna när du tar en paus från träningen eller gör det om du känner dig särskilt öm och känner smärta.

Studier visar även att prestationsförmågan, inom uthållighetssporter som till exempel simning, kan förbättras av magnesium. Men det är värt att notera att magnesium inte enbart är något för professionella idrottare och människor som tränar mycket. Alla som har problem med att motivera sig att börja träna, eftersom det känns för hårt och jobbigt, kan ha nytta av magnesium.

*Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost utan ska användas som ett komplement. 

Lämna en kommentar på Muskler och magnesium

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.