Du är nu vid innehållet

Muskler och leder

Extra tillskott vid träning

Oavsett om du kört hårt på löpbandet eller tränat med fria vikter vill du ju ge kroppen de bästa förutsättningarna för att prestera när det väl gäller. D-vitamin har en viktig roll för muskelhälsan men även för prestationsnivån. Det är bland annat viktigt för muskeltillväxten, rörligheten och återhämtningen. D-vitamin är en viktig synergist till både magnesium och kalcium som alla tre tillsammans fyller viktiga funktioner för våra muskler. Vi har protein, vitaminer och mineraler – alla kosttillskott som bidrar både till muskeltillväxt men även till återhämtning.

Kosttillskott för muskler

Musklerna utgörs till stor del av protein och vi har en ständigt pågående omsättning av muskelproteiner. Uppbyggnad och nedbrytning sker hela tiden parallellt. Intag av protein har visat sig vara centralt för muskeltillväxt och för att förhindra muskelnedbrytning. Utöver att träna tungt, smart och funktionellt så bör du även se till att du har ett högt proteinintag. Bland idrottare som är aktiva inom styrkekrävande grenar så är det inte ovanligt med ett proteinintag på en bra bit över 2 gram/ kg kroppsvikt/ dygn. Inkludera kött, fisk, ägg och mejeriprodukter med hög proteinhalt i din kost. För att få in denna mängd i en troligtvis redan fullspäckad vardag så kan det underlätta med ett proteintillskott. Protein har även en viktig roll för uppbyggnaden av skelettet. Faktum är att protein är essentiellt för uppbyggnad och upprätthållandet av ett starkt skelett.

Är magnesium viktigt för musklerna?

Magnesium är en av våra viktigaste mineraler och ingår i flera olika processer i kroppen. Magnesium bidrar bland annat till en normal muskelfunktion och till nervsystemets normala funktion.  Värk i leder, muskelspasmer, ömhet och en ständigt närvarande spänning är några av de vanligaste symtomen vid magnesiumbrist, tillsammans med brist på energi och lång återhämtningstid efter träning. Om du ständigt känner dig trött och utpumpad, kan det vara en bra idé att kolla upp din mineralstatus genom tex en hårmineralanalys.

Stela leder och muskler? 

Motion och träning är ett bra sätt att bibehålla sin rörlighet på. Muskel- och ledhälsa är något som vi alla är berörda av, men sällan lägger extra tid på förrän den gör sig påmind i form av värk. Genom rätt träning och kost kan vi dock påverka vår muskulatur och våra leder och göra oss starkare och mer motståndskraftiga. Här hittar du ett brett utbud av kosttillskott inriktade på sport och träning och som är bra för muskler och leder. Bland annat produkter som kan bidra till hälsosamma och rörliga leder samt för att bibehålla muskelmassa. Läs mer om muskler och magnesium här!

Tillskott vid stela leder

Är du stel i lederna? Motion och träning är ett bra sätt att bibehålla sin rörlighet på. Nedan hittar du produkter som kan bidra till hälsosamma och rörliga leder.

Kollagen utgör en strukturell komponent i ett flertal olika typer av bindväv som är centrala för ledhälsan såsom senor, ligament och brosk. Det förekommer ofta som en komponent i kosttillskott, både för att bibehålla ledfunktionen men även för hud- och hårkvalitén. Inta gärna kollagen i kombination med Hyaluronsyra som är ett naturligt ämne som kroppen producerar för ledvätskans smörjande egenskaper.

MSM står för Metylsulfonylmetan och är en svavelförening som förekommer naturligt i all typ av bindväv. Svavel utgör en del av innehållet i kollagen som bland annat bygger upp brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hår, hud och naglar. MSM intas med fördel tillsammans med C-vitamin då det gör att svavlet tas upp mer effektivt av kroppen.

Curcumin är ett antiinflammatoristkt näringsämne som kan minska värk och inflammation i leder. Curcumin är den biologiskt aktiva fytokemiska ingrediensen i gurkmeja. Gurkmeja har använts i tusentals år i medicinska preparationer och uttrycker mer än 150 möjliga terapeutiska egenskaper och framför allt är den kraftigt antiinflammatorisk.

Läs hela

Visar alla 17 resultat