Du är nu vid innehållet

Vinterns bästa tips för ett starkare immunförsvar

Vinterns bästa tips för ett starkare immunförsvar
Vintern glittrar utanför fönstret och ”vabruari” knackar på dörren, månaden då många blir sjuka och småbarnsföräldrar måste stanna hemma och ta hand om sina sjuka barn. Kan vi göra något för att hålla borta influensor, förkylningar och långdragna infektioner? Yes. Här är 10 tips för ett starkt och balanserat immunförsvar!

1. Ät en balanserad kost med riktigt mat!

Du behöver många näringsämnen för att stödja ditt immunförsvar, till exempel vitaminerna A, C, D och E, liksom mineraler som selen och zink och fettsyran Omega-3. Fokusera på att äta hela livsmedel som animaliskt protein av bra kvalitet (om du äter kött), baljväxter, hela korn, nötter och frön samt mycket färsk frukt och grönsaker. Superfoods som bipollen, reishisvamp och mikroalger kan ge dig en extra boost. Undvik processat kött, stekt mat, läsk, bakverk eller produkter med konstgjorda sötningsmedel eller raffinerade sockerarter. Att äta för mycket av dem undertrycker immunförsvaret.

2. Ladda med C-vitamin!

Färsk frukt och grönsaker är våra bästa källor till C-vitamin, vilket hjälper till att stärka vårt immunsystem och hålla kroppen frisk. Tänk bär, citrusfrukter, kiwi, paprika och mörkgröna grönsaker. Komplettera med en högkvalitativa C-vitamintabletter för extra boost.

3. Använd örter och kryddor!

Inkludera lök, vitlök, ingefära, svartpeppar, cayennepeppar, curry och gurkmeja i matlagningen. De innehåller komponenter som hjälper till att öka vårt immunförsvar.

4. Drick mycket rent vatten!

Vatten sätter fart på lymfsystemet, som ju är en viktigt del av vårt naturliga försvarssystem – immunförsvaret – och hjälper oss att bekämpa infektioner. Att ha en bra vätskebalans är en av de bästa sakerna du kan göra för din hälsa. För en extra skjuts, lägg till en skiva citron eller lite färskpressad citron, vilket kommer att ge extra C-vitamin.

5. Sov gott!

Kronisk trötthet är känt för att öka risken för sjukdom. Kroppen svarar med föryngring, återhämtning och styrka när den är i vila. Om du kan, sov 7 till 8 timmar per dygn och vid behov, ta en eftermiddagslur. Din kropp kommer tacka dig.

6. Säg hej till goda bakterier!

Det är känt att cirka 80% av vårt immunförsvar sitter i matsmältningssystemet. Ett hälsosamt och fungerande tarmsystem är mycket viktigt för immunförsvaret. Probiotika är bra bakterier som kan hittas i hela och fermenterade livsmedel, som rå surkål, miso, yoghurt, kefir, kimchi och mikroalger eller i form av kosttillskott. Om du tar kosttillskott är det bäst att välja ett varumärke som erbjuder olika bakteriekällor, exempelvis Pro 30 Plus.

7. Undvik antibiotika (om möjligt)!

Försök så mycket som möjligt att undvika antibiotika. De har visat sig attackera goda bakterier i matsmältningssystemet och undertrycka immunfunktioner. Om du inte behöver ta antibiotika, se om du kan hitta ett naturligt alternativ först. Om du är förkyld, sippa på en kopp varmt vatten med citron, ingefära och ekologisk honung. Du kan också ta echinacea eller zink, vilket är bra för influensa och förkylning. Se till att du får i dig mycket C-vitamin och dricker mycket vatten. Om du måste ta antibiotika eller annan medicin, är det viktigt att äta en kvalitativ probiotika.

8. Träna och rör på dig!

Träning är inte bara ett bra sätt att komma i form, det ökar också vår immunfunktion, förbättrar sömnkvaliteten och gör kroppen starkare. Om du inte har några hälsoförhållanden som hindrar dig från att träna, ta dig tid för träning, även om det bara är en långpromenad!

9. Dyrka solen!

D-vitamin är viktigt för att stärka vårt immunförsvar, så försök att gå ut några gånger i veckan i ca 30 minuter, utan solskydd, när solen inte står som högst. Man kan också få små doser av D-vitamin D från fet fisk, men under den mörka vintern är det viktigt att ta extra tillskott av D-vitamin för att komma upp i tillräcklig nivå.

10. Koppla av, skratta och njut av livet!

Kronisk stress och depression kan försvaga immunsystemet och göra oss mer utsatta för sjukdom. Det är viktigt att ta sig tid att njuta av livet, träffa vänner och ha kul!

Lämna en kommentar på Vinterns bästa tips för ett starkare immunförsvar

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *