Du är nu vid innehållet

”The Anti-Aging Lifestyle” – de bästa kosttillskotten

Hajar. Höga höjder. Spindlar. Nix, ingen av dessa saker skrämmer oss lika mycket som uttrycket ”snabbt åldrande”.

”The Anti-Aging Lifestyle” – de bästa kosttillskotten

Detta är sista delen i vår serie (Del 1, Del 2)  om åldrande signerad Women’s Wellness Collective grundare, Kristin Dahl, där hon denna gång utforskar de anti-aging kosttillskott som hon rekommenderar för optimal hälsa. Det allra bästa är att lägga upp ett skräddarsytt protokoll eller program som passar de personliga behoven, understryker Kristin. Ett träffsäkert sätt är att göra hårmineralanalys, där man mer exakt kan se vilka brister som eventuellt föreligger och utifrån detta optimera en passande behandling och rätt kombination av örter och kosttillskott.  Ett personligt utformat program har större chans att ge ett bra resultat och därmed en känsla av episkt välbefinnande.


Här några allmänna tillskott som Kristin förespråkar på ålderns höst.

 

KOLLAGEN är en bra källa till ett lättabsorberat protein som också kan hjälpa till att ge läkning i mage och tarm och är fördelaktigt för leder, ben och hudhälsa. Ge kollagenet lite tid för att fördelarna ska hinna blomstra. Ta en skopa dagligen och blanda i smoothies, elixir, varma drycker eller måltider. Gör gärna vårt recept här nedan, där man tillsätter kollagen i kaffet.

RESVERATROL är en förening som naturligt förekommer i druvor och som fungerar som en antioxidant. Resveratrol kan vara särskilt fördelaktig när det gäller att skydda och stödja hudhälsan tack vare dess kapacitet att minska oxidativ stress i kroppen. Antioxidanten är också ett stöd för den kardiovaskulära hälsan och kan även bidra till att minska risken för cancer. Resveratrol förstärker vitamin D-receptorn, vilket betyder att det hjälper till att få D-vitamin in i cellerna i våra kroppar.

COENZYM Q10 kan förbättra syretillförseln i våra vävnader, öka cirkulationen och öka immuniteten, alla nödvändiga mekanismer för att stärka och stödja en hälsosam åldringsprocess.

VITAMIN D3 är ett viktigt vitamin för ett hälsosam åldrande. När vi åldras minskar D-vitaminproduktionen i huden, så tillskott bidrar till att återställa tillräckliga nivåer. D-vitamin är viktigt för hudens hälsa och för förebyggande av osteoporos och benfrakturer, högt blodtryck och diabetes.

B12-VITAMIN är en superviktig spelare i vitaminspelet. B12-vitaminbrist är ett särskilt problem när det gäller åldrande som kan leda till utveckling av neurologiska symptom som sträcker sig från stickningar i exempelvis benen, oförmåga att samordna muskelrörelser, försvagade extremiteter, brist på balans, minnesförlust, humörförändringar, desorientering och psykiatriska störningar.

LINFRÖOLJA är en utmärkt källa till omega-3 fettsyror, som spelar en nyckelroll vid cellbildning och är väsentliga för en optimal hjärnfunktion. Essentiella fettsyror skyddar också hjärtat och hjälper till att undvika vidhäftning av plack till artärerna.

ZINK kan vara fördelaktigt eftersom det ökar immunförsvaret och skyddar andningsorganen. Det är också en viktig mineral för hud, hår och naglar, så att komplettera med det kan minska tecken på åldrande. (Ta inte zink på tom mage eftersom det kan orsaka illamående.)

 

 

KOLLAGEN ISKAFFE

1 glas

1 dl kallt starkt kaffe (kallpressat, fryspulver eller 2 espresso shots)

1 ½ dl mandel- eller havremjölk

1 tsk vaniljextrakt

2-3 tsk Alpha Plus Derma Kollagen

honung, lönnsirap eller kokossocker för sötning

en nypa havssalt

Mixa allt i en blender till en fluffig kaffedryck. Häll upp i ett glas eller en glasburk, fyllt med isbitar. Funkar också fint i varmt kaffe. God morgon, världen!

 

 

Lämna en kommentar på ”The Anti-Aging Lifestyle” – de bästa kosttillskotten

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *