Du är nu vid innehållet

Så optimerar du din hjärna – del 2

Så optimerar du din hjärna – del 2

Viktiga livsstilsåtgärder för hjärnan

● Motion
● Återhämtning och sömn
● Sociala interaktioner
● Aktivering av lymfsystemet
● Andning och syresättning
● Att lära sig nya saker
● Kompletterande behandlingar: kroppsterapier som akupunktur, akupressur, kiropraktik m m.

Motion
Mycket av de nedbrytande processerna som ger en sämre hjärnhälsa kommer från en nedsatt syresättning och cirkulation till hjärnan. Friska hjärnceller, samt bildning av regenererande processer och ämnen är t ex BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) och NGF (Nerve Growth Factor) som stimuleras av cirkulationen och syresättningen som kommer från motion och rörelse.

Kosttillskott för bättre hjärnhälsa

  • Brain Oil: innehåller en blandning av CodMarine® fiskolja och MCT-olja från kokos som doft- och smaksatts med rosmarin.
  • Codmarine® tillverkas från restprodukter från MSC-certifierad torsk, sej och kolja som fiskas med hållbara metoder i kalla och näringsrika vatten utanför Norges västkust och Barents hav. Codmarine® innehåller ca 20 % DHA och ca 8 % EPA. DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
  • MCT-olja (från kokos) består främst av mellankedjade fettsyror (Medium Chain Triglycerides, kaprylsyra, kaprinsyra). Mellankedjade fettsyror innebär att de långa fettsyrorna fraktionerats bort från det ursprungliga kokosfettet.
  • Rosmarinextrakt innehåller bland annat terpener och andra flyktiga oljor, inklusive 1.8-cineol (eucalyptol).
  • Mighty Brain: innehåller bland annat pulver av torkade blåbär, plockade i de finländska skogarna.
  • Blåbär innehåller bland annat antocyaniner.
  • Lecitin är ett fosfor- och kvävehaltigt fettämne som finns i alla celler, bl a i nervsubstansen och i hjärnan. Lecitin innehåller fosfatidylkolin. I Mighty Brain har vi valt ett naturligt utvunnet lecitin från solrosfrö.
  • Acetyl L-karnitin är en esterform av aminosyran L-karnitin och utvinns ur aminosyrorna lysin och metionin.
  • Aminosyran serin förekommer i mycket rikliga mängder hos flera befolkningar som är kända för att leva länge med god kognitiv funktion, tex hos den traditionella befolkningen på Okinawa.
  • Fosfatidylserin klassas som en fosfolipid. Fosfolipider är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen.
  • Adaptogenen litet tjockblad (Bacopa) är en grobladsväxt som härstammar från södra Indien som bl.a. används i ayurvedisk medicin, medan rosenrot ibland kallas för Nordens ginseng.
  • Zink bidrar till normal kognitiv funktion. B12-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion, till nervsystemets normala funktion samt till att minska trötthet och utmattning. Molybden bidrar till normal omsättning av svavelhaltiga aminosyror. Bambuextrakt innehåller 75 procent kisel.

Ta hand om din hjärna – den är värd att må bra!

Lämna en kommentar på Så optimerar du din hjärna – del 2

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.