Du är nu vid innehållet

Så kan immunförsvaret stärkas i virustider

Det går inte helt och hållet att skydda sig från vinterns alla virus. Men det finns knep som kan bidra till ett normalt fungerande immunsystem.

”Med ett par enkla åtgärder och sunt förnuft kan du stärka kroppen och immunförsvaret som skyddar dig mot virus och infektioner,” säger Peter Wilhelmsson, en av Sveriges främsta experter inom närings- och funktionsmedicin.

Så kan immunförsvaret stärkas i virustider

Immunsystemets uppgift är bland annat, att skydda kroppen mot virus och bakterier. Att ha ett starkt immunförsvar är den bästa förebyggande åtgärden kroppen kan ha för att stå emot olika typer av infektioner.

”Immunförsvaret kan stärkas på olika sätt. Ett par grundregler är att prioritera sinnesro, sömn, motion och äta rikligt med frukt och grönt. Du kan också hjälpa kroppen genom att fylla på med vitaminer, mineraler och antioxidanter, speciellt med extra intag av C-vitamin, D-vitamin och zink,” säger Peter Wilhelmson vidare.

Forskning har visat att stress kan sänka immunförsvaret och minskar möjligheten att stå emot ett angrepp.

”Att försöka behålla lugnet och tänka positivt kan hjälpa kroppen. Att det är en pandemi betyder inte nödvändigtvis att viruset är farligt för alla som drabbas.”

Peter Wilhelmssons åtta S för att förebygga smitta och hantera oro

Peter ger sina åtta bästa S för att förebygga smitta, stärka ditt immunförsvar så att om du är smittad av influensa eller virus, så kan du hjälpa immunförsvaret att övervinna det, samt att hantera oron:

1. Smittspridning
En av de viktigaste åtgärderna för att skydda sig mot smitta är att hålla en god handhygien och att inte röra vid ansiktet. Tvätta händerna ofta och noga med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när möjlighet till handtvätt saknas.

2. Stress
Försök att inte stressa över situationen eller risken att kunna bli smittad. Stress har visat sig sänka immunförsvaret och kroppen blir då mindre effektivt att bekämpa infektioner.

3. Sunt förnuft
Tänk istället positivt och förebyggande. Det går inte helt och hållet att skydda sig från vinterns alla virus. Men det finns knep som kan bidra till ett normalt fungerande immunsystem. Satsa på en varierad och balanserad kost, tillräckligt med sömn och sinnesro. Fyll på med vitaminer, mineraler och antioxidanter, speciellt med extra intag av C-vitamin, D-vitamin och zink. Det kan hjälpa till att bidra till immunsystemets normala funktion, särskilt under vintern när soltimmarna är få.

3. Stöd
Det allra viktigaste är att stödja immunförsvaret med goda rutiner och rätt näring. 70-80 % av immunförsvaret ligger i magen och tarmen (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2515351/ ). Och det krävs mycket energi och otaliga näringsämnen för att det ska kunna aktiveras. Vid näringsbrist fungerar inte immunsystemet som det ska. Det är därför viktigt att äta hälsosamt och varierat.

4. Socker och skräpmat
Undvik livsmedel med mycket socker, det hämmar immunförsvaret. Det kan vara bra att ha några nyttigare alternativ till godis och sötsaker som ger energi under en längre tid. Testa nötter, raw food-godis eller en mättande smoothie.

6. Sömn
Immunförsvaret påverkas negativt av sömnbrist. Den avgiftande kapaciteten minskar dessutom.

7. Skydd
Kroppen är gjord för att kunna bekämpa virus och bakterier på egen hand. Kroppen har skydd i både huden, en stark magsyra och vid olika slemhinnor; inklusive mage, tarm slemhinnan som skyddar så att inkräktare inte kommer in i blodomloppet.

8. Strid
Har du fått viruset och är lindrigt sjuk ska du stanna hemma så länge du har symtom, och ytterligare ett par dagar efter det. Följ myndigheternas råd. Hjälp kroppen att strida viruset genom vila. Kom ihåg att alltid uppsöka vård om du får hög feber eller blir allvarligt sjuk och får andningssvårigheter.

Notera: För aktuell och officiell information och rådgivning  hänvisar vi till Folkhälsomyndigheten och Vårdguiden 1177.se.
.