Du är nu vid innehållet

Podcast Hälsosnack: Snabbare, starkare, friskare Del 2

Podcast Hälsosnack: Snabbare, starkare, friskare Del 2

Peter Wilhelmsson gästar Hälsosnack för att prata om sin senaste bok – Snabbare, Starkare, Friskare med Integrativ Idrottsnutrition där Peter har samlat all sin kunskap inom området näring och träning. I det här avsnittet (som är en fortsättning på avsnitt 78 HÄR) pratar de bland annat om hur man förebygger och rehabiliterar skador, olika analyser och tester man kan göra för att, dels maximera träningen men också ta reda på orsaker när man inte får de resultat man önskar, och vi pratar om hur hormoner påverkar vår träning, framförallt hos kvinnor.

Får du symtom av träning som t.ex. trötthet eller magproblem kan vi använda biokemiska urintestet Organiska syror för att hitta orsakerna och åtgärda dem. Genom att i urinen mäta metaboliter från ämnesomsättningen kan man upptäcka till exempel problem med att skapa ATP (energimolekyl som skapas av mitokondrierna). Oftast är regelbunden träning positivt för humöret och höjer nivåer av neurotransmittorer, inklusive serotonin och dopamin, men det kan också hända att nivåerna med för mycket träning hamnar i obalans. Obalanser i neurotransmittorer kan man också se med ett test av organiska syror. Även hårmineralanalys, avföringsanalyser, salivanalyser och blodanalyser kan vara alternativ för den som vill kartlägga symtom och orsaker till dessa och det berättar Peter mer om i podden.

Peter inspirerar oss också att inte ge upp när man har skador eller inte uppnår de resultat man önskar. Det finns massor man kan göra för att få ordning på sina problem och det finns hjälp att få. 

Lyssna på avsnittet via Libsyn

Lyssna på avsnittet via iTunes

Lämna en kommentar på Podcast Hälsosnack: Snabbare, starkare, friskare Del 2

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *