Du är nu vid innehållet

Mental avslappning – en viktig del av livet

Under sommaren brukar vardagspulsen lugna ner sig lite, och de flesta har flera veckor av skön semester att se fram emot. Det betyder även dagar att bara njuta av. Det ger oss ett tillfälle att ladda batterierna både fysiskt och mentalt. Något som är så enkelt som att bara låta sig själv slappna av kan göra så otroligt mycket positivt för hälsan.

Mental avslappning – en viktig del av livet

De flesta spenderar sina vardagar med att avlösa ett måste med ett annat. Det är lätt hänt att man blir så uppslukad i det rutinmässiga mönstret att man inte ger sig själv tillfälle att slappna av. Man glömmer bort sig själv och tiden rusar förbi alldeles för snabbt. Kroppen behöver både aktivitet och vila för att må bra. Avslappning är självläkande för både kropp och själ och ger oss välbehövlig återhämtning. Det reducerar effektivt stressreaktioner och ger lugn, harmoni och sparar energi. Det ger oss även en större möjlighet till självinsikt, självkontroll och självpåverkan. Det ger oss ett tillstånd av säkerhet, lugn och trygghet. Även om avslappning är något som vi borde se till att få in i vår dagliga rutin så kan sommaren och ledigheten vara ett tillfälle att fokusera lite extra på det.

Det svåraste med att lära sig slappna av mentalt är faktiskt att tillåta sig själv att göra det. Att verkligen koppla av betyder att man behöver sänka den mentala spänningen ännu ett steg eller två. Forskning visar att 60 till 80 procent av alla sjukdomar har en bakgrund i emotionell och mental stress. Likaså kan man genom att jobba med emotionell och mental avslappning stödja kroppens självläkande krafter, och på så sätt leva friskare både i stunden och längre fram i livet.

Vi utsätts hela tiden av olika typer av stress i vår vardag – negativ som positiv. Vi påverkas av vår omgivning, hur vi upplever den, vad andra människor säger till oss, deras handlingar och våra egna handlingar och tankar. Avslappning kan ses som naturens egen lugnande medicin. Den gör att vi kan utnyttja de inbyggda resurser som redan finns inom oss.

Det finns många aktiviteter som hjälper kroppens förmåga att slappna av. Först och främst är andningen av stor betydelse. Att man andas lugnt, genom näsan, med djupa andetag. Att andas rätt är något som man borde få som vana att göra hela tiden, vid varje andetag. Att praktisera mindfulness och lär dig göra saker lugnt och metodiskt utan att stressa upp sig även när pressen av att prestera finns närvarande. Ett inre lugn får ofta jobbet gjort både snabbare, bättre och mer effektivt.

Andra aktiviteter som kan öka lugnet och bidra till avslappning är promenader, yoga, tai chi, meditation och spendera tid ute i naturen. Avsätt tid för saker som du tycker om att göra. Även ett hårdare fysiskt träningspass gör underverk för den mentala avslappningen följt av fysisk avslappning efter det att passet är avklarat. Berika ditt känsloliv med skratt. Att få ett gott skratt varje dag kan förhindra den mest stressade personen från att bryta ihop.

Alla är nog mer eller mindre medvetna om betydelsen av att stressa mindre och slappna av mer. Ändå är majoriteten av befolkningen dagligen uppe i en ohälsosam stressnivå. Men det räcker inte med att bara veta, man måste även tillämpa det i sin livsstil också. Det är viktigt att förstå att det finns ett starkt samband mellan kropp och sinne. Utan den förståelsen kommer stressen från ditt vardagsliv att reflektera på din hälsa.

Lämna en kommentar på Mental avslappning – en viktig del av livet

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *