Du är nu vid innehållet

Låt maten bli din medicin

Många har insett kraften i maten, men för en del är detta ett helt okänt område. Att maten är första steget till att optimera sin hälsa, läka ut inflammationer och stärka immunförsvaret är någonting som blir alltmer studerat och accepterat. Uttrycket ”Låt maten bli din medicin och medicinen din mat” myntades redan av läkekonstens fader Hippokrates cirka 400 f.Kr. Än idag lever många principer från den gamla grekiska läkekonsten kvar.

Låt maten bli din medicin

Förutom maten har även andra livsstilsfaktorer stor betydelse för hälsan, till exempel rörelse, sömn, återhämtning, relationer och våra mål i livet. Allting hänger ihop och ingen del kan fungera utan att alla andra delar är med. Man beräknar i dag att ungefär 80 % av all kronisk ohälsa beror på livsstilen. Brist på energi tycks idag vara någonting som var och varannan person kämpar med. Men hur ser det egentligen ut med våra matvanor och hur kan vi börja tänka kring maten vi stoppar i oss?

Mat är information
Vi kan börja med att se mat och dryck som information till vår kropp, våra celler, våra organ och våra gener. Informationen ska antingen se till att optimera våra kroppsliga funktioner eller så blir det en belastning för våra organ.

Någonting som är tydligt är att vi har allt större näringsbrister och alltför få äter tillräckliga mängder med grönsaker, bär och frukt. Enbart 2 av 10 svenskar äter 500 g grönsaker, bär och frukt/per dag, som är miniminivån av det vi behöver få i oss. Vi skulle enligt många nutritionsexperter behöva äta mer än 1 000 g grönsaker, bär och frukt per dag. Näringsbrister kan bero på många olika saker, men snabbmat och processade livsmedel är några orsaker. Idag finns det mycket spännande studier och det finns också tusentals
fall av beprövad erfarenhet av att en väl sammansatt växtbaserad kost kan lindra kroppsliga symtom, stärka organ och minska inflammation i kroppen.

Att variera sin kost och ladda sin tallrik eller sin smoothie med mängder av olika färger och former av växtbaserad kost ger vår tarmflora en positiv tillväxt av olikartade goda bakterier genom fibrerna och vi får dessutom i oss vitaminer, mineraler och andra viktiga fytonäringsämnen.

Korsblommiga grönsaker
Korsblommiga grönsaker i alla former finns i våra affärer året runt, vi kan odla det i Sverige och det finns i olika sorter, färger och former. Det är dessutom billiga grönsaker som ofta går att hitta i ekologisk form. Vad sägs t e x om rödkål, grönkål, vitkål, blomkål, broccoli, brysselkål, pak choi och mycket mer. (Benämningen korsblommiga, syftar på att blommornas fyra kronblad bildar ett kors.) Korsblommiga grönsaker är mycket intressanta ur ett ”mat som medicin” perspektiv. De innehåller ämnet indol glukosinolat som bryts ner till indolkarbinol. I tarmen bidrar det till att bilda godartade bakterier som förbättrar tarmslemhinnans barriär och stödjer immunförsvaret. Dessutom bidrar de till att tarmbakterierna kan bilda butyrat (smörsyra) och detta ger en mycket skyddande effekt mot tarmcancer.

Korsblommiga grönsaker innehåller mycket vitaminer, mineraler och antioxidanter. Många innehåller svavel som är renande för blodet, stödjer leverns avgiftning och motarbetar mikrober. Rent historiskt så har kålsaft använts som en läkande dryck för de som har magsår, det har en läkande effekt på tarmslemhinnan och tar bort skadliga bakterier. Det finns även mycket C-vitamin i kål, många gånger mycket mer än i en apelsin. Grönkål innehåller också en bra källa av antioxidanterna karotenoider, lutein och xeaxantin som t ex är mycket stärkande för våra ögon, samt en bra nivå av kalcium, mangan, kalium, järn och koppar.

Kurkumin – färgämnet i gurkmeja
Kurkumin, detta fantastiska ämne som vi hittar i kryddan gurkmeja, har en intensiv gul färg som kan göra väldigt många bra saker för vår hälsa. Kurkumin är mycket intressant eftersom det kan påverka upp till 700 olika gener i kroppen. Kurkumin kan passera över blod- och hjärnbarriären vilket gör att den har en nervskyddande förmåga vid neurologiska egenskaper. Man har också sett i studier att den har en förmåga att stimulera mänskliga immunförsvarsceller vilket gör att den höjer immunförsvaret. Kurkumin kan också hjälpa vår lever att avgifta sig från tungmetaller genom att den förstärker halten av den mycket viktiga kroppsegna antioxidanten – cellulärt glutation.

Kurkumin är också mycket antiinflammatoriskt och kan användas för att dämpa en inflammation, men förebygger också inflammation tillsammans med annan antiinflammatorisk mat och livsstil.

Vitlök
Vitlök är en riktig medicinalväxt som använts under tusentals år inom folkmedicinen i olika länder. Den har varit känd i Egypten i över 6 000 år och lär ha odlats i Sverige redan under vikingatiden. Vitlök innehåller mycket fina ämnen som är bra för vår kropp. I vitlök finns det också mycket bakterie- och virusdödande ämnen som kan ha stor inverkan på skadliga bakterier och virusangrepp, man kan därför se vitlök som en naturlig antibiotika.

Vitlök bidrar också till förbättrad blodcirkulation i små blodkärl. Det är bland annat ämnet allicin som ger många av de fina medicinska egenskaperna. Vitlök är rik på svavelrika komponenter. Svavel kan underlätta för leverns avgiftning och påverka kroppens produktion av kolesterol, den kan öka det goda kolesterolet (HDL) och minska det skadliga kolesterolet (LDL).

Blåbär
Våra vilda blåbär är verkligen mat som medicin, de innehåller de starka antioxidanterna – antocyanin och polyfenoler – med bra nivåer av C-och E-vitamin och mycket fibrer. Det finns flera studier som visar på signifikant förbättrad kognition (hjärnans egenskaper) vid intag av blåbär. Dagligt blåbärsintag kan förbättra minne och bidra till förbättrad hjärnaktivitet.

Blåbär innehåller ellaginsyra som är inflammationshämmande. Många vittnar också om bättre mörkerseende och förbättrad syn när de har ätit blåbär under en längre tid.

Helt klart är att detta svenska superbär ger mängder med hälsovinster.

Lämna en kommentar på Låt maten bli din medicin

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *