Du är nu vid innehållet

Hudens hemligheter

Såsom i magen så ock på huden. Huden återspeglar verkligen vad som sker i magtrakten och hur vi mår. Varför skönheten kommer inifrån kan den holistiske hudterapeuten Johanna Bjurström berätta mer om.

Hudens hemligheter

Inifrån och ut

Din hud är mestadels ett ”inifrån- och-ut-jobb”. Hälsan och tillståndet i alla dina andra organ i magtrakten kommer till slut att visa sig i huden. Därför är en sund maghälsa den viktigaste hemligheten till en strålande hud.

”Har du en bra matsmältning har du oftast också en fin hud. Allt hänger ihop”, berättar Johanna som även är utbildad inom homeopati och funktionsmedicin.

Huden är kroppens största organ och dessutom ett av de viktigaste utsöndringsorganen, precis som lever, njurar och lungor. Kroppen gör sig av med gifter och slaggämnen via dessa organ och huden är kroppens språk att tala om när den behöver hjälp. Det kan visa sig som akne, eksem, pigmentering eller förtidigt åldrad hud m.m.

Stress, fel leverne med dålig kost och för mycket kemikalier kan påverka huden negativt – och kroppen så klart. Tarmens funktion och miljö är oerhört viktig för hur huden mår. En överbelastad tarm kan betyda en överbelastad lever. En överbelastad lever kan medföra en överbelastad hud. Då är det viktigt att avlasta kroppen från gifter både från utsidan och insidan.

Johanna pekar på vikten att hitta bra rutiner i vardagen. Kontinuitet är det bästa så att man ger kroppen en chans att jobba på lång sikt. Hon nämner de viktigaste vanorna hon själv har implementerat i sitt liv.

”Att dricka minst 10 glas rent vatten (gärna filtrerat) varje dag är viktigt för att rensa ut och ge fukt till cellerna. Att röra på sig minst 30 minuter om dagen och återhämta sig i 20 (typ mindfulness) är en annan nyckel. Antioxidantrik mat och minst 50% grönsaker till varje måltid, tugga maten och ta bort allt det vita är ett stort yes. Sömnen är vital, sov 8 timmar per natt och djupandas 10 minuter morgon och kväll”.

Utifrån och in

80% av det vi lägger på huden absorberas och tas upp av kroppen. Om du tar ett magnesiumsaltbad slappnar du av. När du badar i öl blir du berusad. Nikotinplåster vet vi hur de fungerar. Egentligen borde vi inte lägga något på vår hud som vi inte kan äta. Tänk om vi bara smörjde in oss med organiska oljor, aloe vera, sheasmör, kakaosmör, kokosolja. Baddar huden med rosenvatten som en naturlig toner. Handlar hudprodukter i mataffären istället för på apoteket eller i den dyra sminkbutiken. Wishful thinking kanske, men allt börjar med en tanke.

Probiotika är toppen för att boosta huden och att äta prebiotika/fibrer är guld för alla goda bakterier i magen. Precis som vår tarmflora kan hudens eget ekosystem bli för steriliserat av det moderna liv vi lever – och den obalansen kan störa hudhälsan och dess vitalitet.

Probiotisk hudvård är i ropet och den innehåller goda bakterier som kan hjälpa till att återuppbygga det friska i hudsystemet, som i sin tur kan ge tillbaka förlorad lyster och elasticitet. Att till föra kroppen fermenterad mat är också en viktig nyckel som kan leda till en mer balanserad hy.

“Probiotisk hudvård fungerar verkligen då vi har tappat 35% av våra bakterier på huden, så vi behöver verkligen tillsätta nya”, anser Johanna. “Huden får ett starkare immunförsvar och skydd. Dock är det svårt att tillverka produkter med levande bakterier och det har bara två hudvårdsmärken lyckats med, bl a Esse”.

Kollagen är också ett ämne som är på allas läppar. Eftersom den bästa och mesta kollagenen kommer från fisk, så är dock baksidan att våra vatten är förorenade och mycket tungmetaller finns i fisken.

“Kollagen fungerar om det är av typ 1, vilket för det mesta kommer från fisk. Men jag är ingen större fan av kollagen, då det inte är så bra att vi fiskar ut våra hav. Om detta är ett issue, så kan man även stimulera vår kollagenproduktion med C-vitamin, kisel, MSM och cellsalter ex Calcium Flour. Och inkludera grön mat och gröna jucier, daglig motion, mindfulness och djupandning – allt detta ihop ger också väldigt bra effekt”, säger Johanna.

Set of spa treatment products and jasmine flowers on stone background. Flat lay

En holistisk plan –  Johannas gyllene nycklar för att få huden att åldras långsammare

 

KOST | Ät näringsrik kost med bra fetter från exempelvis avokado, kokosolja, olivolja och nötter. Mycket grönt och frukt med antioxidanter.

 

Att juica emellanåt så att tarmen få vila kan också vara värdefullt. Om du har problem med gallan kan det bli problem med att juica, så avsluta alltid med mandelmjölk eller liknande på kvällen (innehåller fett). Då brukar den fungera bättre. Gör en juice av morot, selleri, spenat (grönkål om du har en tarm som klarar det), broccoli, ingefära och gurkmeja. Mildare juice för magen kan vara rödbetor, äpple, spenat och gurka.

Glöm inte att tugga maten när du äter! Det ökar upptaget av näringsämnen och tarmen slipper arbeta extra hårt med osmält mat.

 

KOSTTILLSKOTT | Stärk upp huden med antioxidanterna A + C + E. C-vitaminet behövs för att bygga kollagen, som sitter som ett nät i bindväven i huden. Betakaroten skyddar cellerna från att brytas ner och oxidera. Det är ju nämligen när cellerna oxiderar som vi åldras mycket snabbare. Antioxidanten Q10 gör susen för våra mitokondrier, som är våra energi- och kraftverk inne i cellerna. Kisel, som också kallas för silicea, är ett viktigt grundämne för hår, hud och naglar men även benstomme och alla vävnader.

 

PROBIOTIKA | Tillsätt probiotika, syrade grönsaker och kombucha i din kost! Dessa hjälper tarmen att få en bättre miljö och ökar motoriken i tarmen.

 

RÖRELSE | Att röra på sig är A och O för blodcirkulationen, så att vi får fart på alla ämnen som ska ut ur kroppen. Motion och massage hjälper också till vid kollagenbildning.

 

AVSLAPPNING | Stress är en stor bov i dramat, så därför är avslappning, djupandning och mindfulness av största vikt. In med syret, ut med gammal koldioxid.

 

SÖMN | En god nattsömn skänker en naturlig balans i vardagen och i hormonssystemet, vilket i sin tur påverkar huden. Det är under natten som all utrensning sker i organen.

 

PRODUKTER | Tillsätt bra hudvårdsprodukter. Som sagt, vi har tappat ca 35% av våra bakterier på huden och det är viktigt att bygga upp hudens immunförsvar och barriär och inte använda för starka syror eller liknande som kan förstöra hudens viktiga syramantel och försvar. Vid en nedsatt hudfunktion kan bakterier lättare ta sig in och sätta sig på huden och skapa olika hudproblem.

 

… och så 3 bra superfoods som är bra för huden!

 

CHLORELLA | rik med aminosyror, jod, järn. Karoten, Renar vårt blod och kan ha effekt mot inflammationer i huden.

 

BAOBAB | en gammal afrikansk hemlighet med föryngrande effekt sägs det. Höga nivåer av C-vitamin, A-vitamin och B-vitamin, Omega 3-6-9. Hjälper till att upprätthålla hudcellernas cellmembran, för vitalitet och lyster i huden. Passar utmärkt för torr hud.

 

ASHWAGANDA | höga halter av antioxidanter, som kan verka som små soldater mot de fria radikalerna, så att vi inte rostar inifrån.

 

Johanna Bjurström som har tagit fram Beauty Mastery Program har arbetat med skönhet och hälsa i över 20 år. Hon blev utsedd 2018 att vara en av de tio främsta inom naturlig skönhet i Skandinavien. Johanna har hjälpt människor till en bättre hud med sin beprövade metod i många år och vidareutbildar idag hudterapeuter att arbeta inifrån och ut för att uppnå bästa resultat. 

Lämna en kommentar på Hudens hemligheter

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *