Du är nu vid innehållet

Hälsosamma fördelar med MCT-olja

Hälsosamma fördelar med MCT-olja

”MCT” är medellånga triglycerider som är en form av mättat fett. Dessa fettsyror kommer med många hälsofördelar och kan bidra till allt från att förbättra kognitiv funktion, öka energin och prestationen till bättre viktkontroll. De kan även ge starkare immunförsvar och minska risken för en mängd olika sjukdomer. Det finns alltså många fantastiska anledningar till varför man bör inkludera medellånga fettsyror i sin kost.

Sanningen om mättade fetter
Allmänheten har länge letts att tro att alla former av mättad fett är dåligt och potentiellt farligt. Men sanningen om mättade fetter ser annorlunda ut. Bland annat har forskning på senare år visat att mättat fett i form av medellånga fettsyror är något som vi bör få i oss varje dag eftersom det ger oss många hälsofördelar. Det är även något som vår ”västerländska kost” till stor del saknar.
MCT finns främst i kokosolja och palmkärnolja. Det är även från dessa som man tillverkar koncentrerad MCT-olja. Här ska man inte förväxla hälsosamma oraffinerade och kemiskt obehandlade oljor som finns i hälsokosten, med ohälsosamma industriella versioner av kokosolja och palmolja. Det finns även små mängder MCT i smör och andra feta mejeriprodukter från gräsätande kor och getter.

Vad gör MCT-olja så speciellt?
Din kropp bryter ner MCT annorlunda än LCT (långkedjiga fettsyror). Normalt så måste fett som tas upp i kroppen blandas med galla från gallblåsan och med hjälp att pankreasenzymer brytas ner i matsmältningssystemet. MCT behöver varken galla eller pankreasenzymer. När de medellånga fettsyrorna tas upp i tarmen så transporteras de genom blodet direkt till levern där dom omvandlas till ketoner. Levern släpper sedan tillbaka ketonerna i blodet som transporteras runt i hela kroppen. De kan även effektivt passera blod-hjärnbarriären och förse hjärnan med energi. Av den anledningen använder kroppen medellånga fettsyror som energi istället för att lagra det som kroppsfett. MCT kan delas in i fyra grupper baserat fettsyrans kollängd:

Kapronsyra – 6 kolatomer (C6)
Kaprylsyra – 8 kolatomer (C8)
Kaprinsyra – 10 kolatomer (C10)
Laurinsyra – 12 kol (C12)

Ju kortare kolkedja, ju mer effektivt omvandlas fettsyrorna till ketoner, som i sin tur används som energi. Eftersom ketoner producerar mycket mindre reaktiva syreradikaler (ROS) när de metaboliseras för att producera ATP, är de att föredra som energi framför glukos. MCT kommer även med en lång rad andra fördelar för hälsan.

Skyddar mot hjärt- och kärlsjukdom
MCT kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom och förhindra utvecklingen av metabola syndromet. Detta beror på att fettsyrorna är antiinflammatoriska, lättsmälta, gynnar viktkontroll och är lätta för kroppen att använda som energi (1).

Bidrar till bättre kognitiv funktion
Hjärnan består till stor del utav fettsyror och behöver en stadig leverans av fett genom kosten för att fungera optimalt. Här har man sett att medellånga fettsyror har förmågan att skydda hjärnan, ge den bränsle och gör att den kognitiva funktionen fungerar bättre (2).

Bidrar till balanserad bakterieflora i mage och tarm
MCT kan bidra till bättre balans av bakteriefloran i mage och tarm. Det betyder att fettsyrorna har förmågan att minska dåliga bakterier och gynna tillväxten av goda bakterier. Detta i sin tur har positiva effekter på matsmältningen, energiförbrukningen, näringsupptaget och vår helhetshälsa.

Ökar fettförbränningen och bidra till viktminskning
Som nämnt ovan omvandlas medellånga fettsyror till ketoner som används av kroppen som energi. Kroppens energinivå och värmeproduktion (termogenes) ökar och därmed även förbränningen, vilket är gynnsamt för viktkontroll. MCT bidrar även till minskad aptit och ökad mättnadskänsla. (3), (4).

Antibakteriella, antivirala och antifungala egenskaper
MCT kan fungera som naturligt antibiotika, och ge ett bra skydd mot infektioner eftersom dom har antivirala, antibakteriella och antifungala egenskaper. Här är det främst laurinsyra som står för dessa egenskaper, men till viss del även kaprinsyra och kaprylsyra. På så sätt kan de hjälpa till att döda ett brett spektrum av patogena virus, bakterier och svampar som kan orsaka candida, förstoppning, diarré, matförgiftning och andra magproblem. Det betyder att fettsyrorna även stödjer immunförsvaret (5).

Stödjer neurologisk funktion
I flera studier har man sett att ketoner är nervskyddande och stödjer neurologisk funktion (6). De har också vistats kunna skydda systemisk inflammation, vilket innebär ett inflammatoriskt tillstånd i hela kroppen.

MCT-olja vs Kokosolja
Så varför inte bara använda kokosolja som källa för medellånga fettsyror istället för MCT-olja? I kokosolja består ca 62-65 procent av fettsyrorna av MCT, inklusive C6, C8, C10 och C12. Men här utgör laurinsyra ca 40% av de medellånga fettsyrorna. Medan Laurinsyra (C12) är mest känd för sina antibakteriella, antifungala och antivirala egenskaper, så ökar Kapronsyra (C6), kapylsyra (C8) och kaprinsyra (C10) ketonnivåerna mycket mer effektivt. Som ett resultat av detta är laurinsyra mindre potent när det gäller att minska hunger, gynna viktminskning, öka energin och främja hjärnans hälsa. MCT-olja innehåller som regel en hög andel kaprin- och kaprylsyra. Det finns alltså fördelar med både kokosolja och koncentrerad MCT-olja. Därför kan man med fördel inkludera både MCT-olja och kokosolja i sin kost, i kombination med andra hälsosamma fetter.

Vinn en flaska MCT-olja!

Vill du vinna MCT-olja? Gå in på Alpha Plus facebook-sida och tävla genom att lämna ditt bästa tips på hur du använder MCT-olja. Tävlingen pågår till 26 maj. Lycka till!

Källor:

(1) Medium-chain fatty acids: Functional lipids for the prevention and treatment of the metabolic syndrome – https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S104366180900276X?np=y

(3) OPTIMIZING DIAGNOSIS AND MANANGEMENT IN MILD-TO-MODERATE ALZHEIMER’S DISEASE – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3437664/

(3)Dietary medium-chain triacylglycerols suppress accumulation of body fat in a double-blind, controlled trial in healthy men and women. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11694608

(4) Medium- versus long-chain triglycerides for 27 days increases fat oxidation and energy expenditure without resulting in changes in body composition in overweight women. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12532160

(5) Antimicrobial property of lauric acid against Propionibacterium acnes: its therapeutic potential for inflammatory acne vulgaris. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19387482

(6) MCT oil health benefits: https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/08/22/mct-oil-health-benefits.aspx

Lämna en kommentar på Hälsosamma fördelar med MCT-olja

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *