Du är nu vid innehållet

Halsen och hälsan vintertid!

Halsen och hälsan vintertid!

Vad gör du om du äntligen verkar vara tillbaka i god form efter en sjukdomsperiod? Du längtar till jobb och träning, men så kommer den där ovälkomna känslan av stick eller svid i halsen?

Tar du symptomlindrande behandling och kör på som vanligt?
Även då det kanske alltid har fungerat förut och är väldigt lockande, så finns alltid risker med att göra så, då det kan bli långvarigt och om du har nedsatt immunförsvar kan det tillkomma ytterligare infektioner eller andra mindre bra efterverkningar.

Det finns undantag när jag tycker mig finna det värt att proppa i sig en värktablett eller något febernedsättande.
T.ex. om du själv ska hålla i en större presskonferens, eller vara toastmadam/master på din bästa väns bröllop, eller naturligtvis ta hand om sjuka barn.

Annars, unna dig omsorg om dig själv, det tjänar du på i långa loppet.

Jag vill ge 3 punkter till åtgärd.

• Unna dig tillräckligt med god sömn (tacka nej till utekväll för denna gång).
• Skippa träning helt, tills du inte känner något symptom i halsen (ställ in träningsdejten).
• Ananas-smoothie eller annat gott med ananas (ta också tillfället i akt att göra din favorithuskur, kanske ingefärs-shots eller guldmjölk).

Lämna en kommentar på Halsen och hälsan vintertid!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *