Du är nu vid innehållet

Fertilitetscoachen förklarar hur du kan förbereda din kropp för en graviditet

Fertilitetscoachen förklarar hur du kan förbereda din kropp för en graviditet

Egen erfarenhet av infertilitet
Charlotta har själv erfarenhet av att kämpa för att bli gravid. Under flera år var hon och hennes man ofrivilligt barnlösa. Under tiden de försökte bli gravida fick de veta att Charlotta hade Polycystiskt Ovarialsyndrom (PCOS), en hormonobalans som gjorde att hennes ägg inte mognade.

Efter en jobbig period av att försöka få igång ägglossningen med hormonbehandling, kände Charlotta och hennes sambo att de ville göra in vitro fertilisering (IVF) istället. Den första behandlingen såg ut att lyckas, men slutade med missfall. Paret tog en paus över sommaren från alla behandlingar och fokuserade inte alls på att bli gravida. Charlotta köpte böcker om naturlig fertilitet, och med hjälp av dem började hon lägga om sin livsstil. Hon åt redan ganska hälsosamt och tränade men insåg att hon behövde stressa mindre, få kontroll på blodsockret och fylla på med näring.

Efter sommaren var ett ultraljud inplanerat och där kunde läkaren se att Charlottas ägglossning hade kommit igång av sig själv.
– Jag vågade ändå inte lita på min kropp, så jag valde att göra IVF, men de satte tillbaka ägget efter min naturliga ägglossning utan hormonstimulering, berättar Charlotta. Allt gick bra och Charlotta och hennes man fick en son. Idag har paret även en dotter som också kom till med hjälp av IVF.
– När vi ville ha syskon litade jag fortfarande inte på min kropp. Dessutom kände jag det som att de befruktade äggen i frysen, de var också mina barn. Jag ville ge ett av dem en chans, säger hon.

Stress en riktig fertilitetsdödare
Charlotta menar att det finns tre viktiga områden du ska börja med att se över om du ska stärka din naturliga fertilitet. Stress har stor betydelse, dels att har vi fullspäckade kalendrar, men också psykisk stress och press. För mycket stresshormoner i blodet motverkar de viktiga hormonerna östrogen och progesteron. – Många blir stressade bara av att höra att det är dåligt för fertiliteten att stressa. Men det finns verktyg att ta till, man kan meditera, göra positiva affirmationer, jobba med andningen och få ner sina stressnivåer i vardagen, menar hon.

Kosten är också en viktig pusselbit. När Charlotta lägger upp kostprogram fokuserar hon mer på att lägga till sånt som är nyttigt än att förbjuda viss typ av mat.
– Mina klienter får äta mer av protein från bra källor, massor av grönsaker och nyttigt fett. Ät ett ägg vid frukosten. Ägg innehåller kolesterol som är byggsten för våra könshormoner, tipsar hon. Hon tycker också att det är bra att minska på vitt mjöl, socker, processad mat, alkohol och kaffe – som alla har visat sig kunna påverka fertiliteten negativt. Är du överviktig ska du satsa på att gå ner i vikt för att öka dina chanser att bli gravid. Det finns även några kosttillskott som hon tycker att det är värt att prova.
– Förutom B-vitaminer, omega-3 och D-vitamin, kan man prova Maca som traditionellt har använts av folket i Peru för att stärka fertiliteten. Även bidrottninggelé, jättenattljusolja och c-vitamin har bra effekter för vår hormonbalans, säger Charlotta.

Hormonstörande kemikalier i omgivningen är ett annat område att titta närmare på. Charlotta hjälper sina klienter rensa ut de här ämnena, som liknar kroppens egna hormoner och stör hormonbalansen. Hormonstörande kemikalier finns till exempel i plast, parfym och nagellack. Charlotta råder de hon jobbar med att se över vad som finns i deras smink, hudkrämer och annat som de dagligen har på huden. Hon rekommenderar inte heller att värma mat i plast.

Kroppen vill bli gravid
Det västerländska synsättet är att kroppen är en maskin som bara ska fungera. Vi blir frustrerade när den inte gör som vi tänkt. Men enligt Charlotta har vi alla olika svaga punkter i våra kroppar.
– Vissa som kommer till mig har det lite lättare att bli med barn och behöver bara en sista knuff. Andra kan ha hinder som gör det lite svårare. Det gäller att jobba med de egna förutsättningarna och maxa dem så mycket det går. Du kan göra jättemycket själv för att stärka din fertilitet, och kroppen är fantastisk. Den har samma mål som du och gör allt för att du ska kunna bli gravid, avslutar Charlotta.

Testa en av Charlottas avslappningsövningar: Långa Djupa Andetag

Att ta en stund för dig själv och fokusera på dina andetag är välgörande för både kropp och sinne. Långa djupa andetag är en mycket effektiv yogisk andningsteknik. Andas långa djupa andetag under 3-31 minuter. Spela gärna avslappnande musik under tiden t.ex. Snatam Kaur’s Ra Ma Da Sa (finns att hitta på Spotify).

Gör så här:

1. Ligg ner på golvet på en filt eller yogamatta. Låt armarna vila längs med kroppens sidor med handflatorna vända uppåt.
2. Slut dina ögon och lägg allt ditt fokus på dina andetag. Andas långa djupa medvetna andetag in och ut genom näsan.
3. Börja fylla på längst ner i magen, fortsätt med bröstkorgen och ända upp till nyckelbenen. Håll andan inne en kort stund. Sedan andas du mjukt ut luften genom näsan igen. Känn hur du tömmer ”uppifrån och ner”: först sjunker nyckelbenen, sedan bröstkorgen och sist hjälper magens muskler till att mjukt trycka ut den sista pusten luft.
4. Du kan lägga ena handen på din mage för att känna efter att luften når ända ner i magen.
5. Andetaget ska kännas mjukt och flödande. In och ut.
Långsamt. Medvetet. Avslappnat.

Fördelar

• Skapar en djup och långverkande avslappning.
• Stöttar kroppens avgiftning genom andningen.
• Diafragmans rörelse masserar de inre organen och hjälper till att pumpa runt lymfvätskan.
• Hjälper till att hålla igång energiflödet i vår kropp.

Fakta om Charlotta:

Charlotta Lagerqvist
Ålder: 42
Bor: Sundbyberg
Gör: Hälsocoach på Vitalista (www.vitalista.se).
Podcast: Hälsosnack med Lotta och Victoria, avsnitt 24 handlar om fertilitet .

Lämna en kommentar på Fertilitetscoachen förklarar hur du kan förbereda din kropp för en graviditet

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *