Du är nu vid innehållet

Fertilitetscoachen förklarar hur du kan förbereda din kropp för en graviditet

Charlotta Lagerqvist driver hälsoföretaget Vitalista och är utbildad till diplomerad och certifierad hälsocoach. Hon är även yogalärare, delgrundare till podden Hälsosnack som är en av Sveriges största hälsopoddar. Hon guidar oss ur egna erfarenheter och ger sina bästa råd till dig som vill boosta din fertilitet.

Fertilitetscoachen förklarar hur du kan förbereda din kropp för en graviditet

Charlotta Lagerqvist är hälsocoach med inriktning på fertilitet. Hon hjälper sina klienter att göra livsstilsförändringar som ökar chansen att bli gravid.

– Klienter kommer oftast till mig när de har försökt bli gravida ett tag och vill ha min hjälp. Jag träffar också de som inte har börjat ännu, men som vill ha de allra bästa förutsättningarna, säger hon.

Charlotta anpassar programmet efter varje klients behov.

– Tillsammans kollar vi igenom hur det ser ut inom de områden som påverkar fertiliteten. Det är bland annat stressnivåer, mängden hormonstörande ämnen i omgivningen och kosten. Många vet ganska väl vad de ska göra, men behöver stöd för att genomföra det, säger hon.

Egen erfarenhet av infertilitet
Charlotta har själv erfarenhet av att kämpa för att bli gravid. Under flera år var hon och hennes partner ofrivilligt barnlösa. Under tiden de försökte bli gravida fick de veta att Charlotta hade Polycystiskt Ovarialsyndrom (PCOS), en hormonobalans som gjorde att hennes ägg inte mognade.

Efter en jobbig period av att försöka få igång ägglossningen med hormonbehandling, kände Charlotta och hennes sambo att de ville göra in vitro fertilisering (IVF) istället.

Den första behandlingen såg ut att lyckas, men slutade med missfall. Paret tog en paus över sommaren från alla behandlingar och fokuserade inte alls på att bli gravida. Charlotta köpte böcker om naturlig fertilitet, och med hjälp av dem började hon lägga om sin livsstil.

Hon åt redan ganska hälsosamt och tränade men insåg att hon behövde stressa mindre, få kontroll på blodsockret och fylla på med näring.

Efter sommaren var ett ultraljud inplanerat och där kunde läkaren se att Charlottas ägglossning hade kommit igång av sig själv.

– Jag vågade ändå inte lita på min kropp, så jag valde att göra IVF, men de satte tillbaka ägget efter min naturliga ägglossning utan hormonstimulering, berättar Charlotta.

Allt gick bra och Charlotta och hennes man fick en son. Idag har paret även en dotter som också kom till med hjälp av IVF.

– När vi ville ha syskon litade jag fortfarande inte på min kropp. Dessutom kände jag det som att de befruktade äggen i frysen, de var också mina barn. Jag ville ge ett av dem en chans, säger hon.

Stress en riktig fertilitetsdödare
Charlotta menar att det finns tre viktiga områden du ska börja med att se över om du ska stärka din naturliga fertilitet. Stress har stor betydelse, dels att har vi fullspäckade kalendrar, men också psykisk stress och press. För mycket stresshormoner i blodet motverkar de viktiga hormonerna östrogen och progesteron.

– Många blir stressade bara av att höra att det är dåligt för fertiliteten att stressa. Men det finns verktyg att ta till, man kan meditera, göra positiva affirmationer, jobba med andningen och få ner sina stressnivåer i vardagen, menar hon.

Kosten är också en viktig pusselbit. När Charlotta lägger upp kostprogram fokuserar hon mer på att lägga till sånt som är nyttigt än att förbjuda viss typ av mat.

– Jag säger till mina klienter att äta mer bra mat istället för att utesluta något ur sin kost. Det är viktigt att ge kroppen alla näringämnen den behöver, säger hon.

”Förutom B-vitaminer, omega-3 och D-vitamin, kan man prova Maca som traditionellt har använts av folket i Peru för att stärka fertiliteten. Även bidrottninggelé, jättenattljusolja och c-vitamin har bra effekter för vår hormonbalans”, säger Charlotta.

Hormonstörande kemikalier i omgivningen är ett annat område att titta närmare på. Charlotta hjälper sina klienter rensa ut de här ämnena, som liknar kroppens egna hormoner och stör hormonbalansen.

Hon råder de hon jobbar med att se över vad som finns i deras smink, hudkrämer och annat som de dagligen har på huden. Hon rekommenderar inte heller att värma mat i plast.

– Mina klienter får äta mer av protein från bra källor, massor av grönsaker och nyttigt fett. Ät ett ägg vid frukosten. Ägg innehåller kolesterol som är byggsten för våra könshormoner, tipsar hon. Hon tycker också att det är bra att minska på vitt mjöl, socker, processad mat, alkohol och kaffe – som alla har visat sig kunna påverka fertiliteten negativt. Är du överviktig ska du satsa på att gå ner i vikt för att öka dina chanser att bli gravid. Det finns även några kosttillskott som hon tycker att det är värt att prova.

Kroppen vill bli gravid
Det västerländska synsättet är att kroppen är en maskin som bara ska fungera. Vi blir frustrerade när den inte gör som vi tänkt. Men enligt Charlotta har vi alla olika svaga punkter i våra kroppar.

– Vissa som kommer till mig har lättare att bli med barn och behöver bara en sista knuff. Andra kan ha hinder som gör det lite svårare. Det gäller att jobba med de egna förutsättningarna och maxa dem så mycket det går. Du kan göra jättemycket själv för att stärka din fertilitet och kroppen är fantastisk. Den har samma mål som du och gör allt för att du ska kunna bli gravid, avslutar Charlotta.

Fertilitetscoachens bästa tips
Minska stressen, äta bra och få bort hormonstörande ämnen är viktigt för att höja fertiliteten. Här är mer du kan göra!

Undvik alkohol!
Levern är superviktig för fertiliteten. Den rensar till exempel ut hormonstörande kemikalier från blodet. Hjälp den att göra sitt jobb genom att inte överbelasta den med alkohol.. Finns det i blodet måste den prioritera att bryta ner den, och de hormonstörande ämnena får fortsätta cirkulera i kroppen.

Ta hjälp och stöd!
Gå inte igenom infertiliteten ensam, du har ingenting att skämmas för. Se till att dela din börda med någon förutom din partner, det minskar den psykiska stressen. Att vara medlem i ett forum som Familjeliv är perfekt. Du får prata med andra i samma situation och kan lätta ditt hjärta.

Få med din partner på tåget!
Eftersom ofrivillig barnlöshet lika ofta beror på mannen ska ni absolut göra eventuella livsstilsförändringar tillsammans. Det är också skönt att kunna stötta varandra genom processen.

Var inte för ”hälsosam”
Det är bra att röra på sig och äta nyttigt – men lagom är bäst! Tänk hellre motion än stenhård träning. Se också till att äta tillräckligt mycket. Var inte rädd för bra fetter – de behövs för att stärka fertiliteten. Kroppen blir stressad av för lite mat och för många intensiva träningspass.

Sluta röka bums
Rökning kan leda till oregelbunden ägglossning och påverkar produktionen av fertilitetshormonet progesteron negativt. Dessutom är det skadligt för fostret och har en massa andra negativa effekter för mamman. Lika bra att fimpa för gott!

Fler tips
Lyssna på Charlottas podcast Hälsosnack med Lotta och Victoria där avsnitt 24 handlar just om fertilitet.

*Kosttillskott är inte en ersättning för en varierad kost. Kosttillskott är inte ett läkemedel. 

1 Kommentar

Delta i diskussionen

  1. online casino BetChan https://betchan.xyz онлайн казино БетЧан Официальный сайт

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.