Du är nu vid innehållet

Du är vad du äter

Du är vad du äter

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten.
”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa.
Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Du blir en kombination av följande tolv synergistiska effekter av livsmedel…

1. Kvaliteten och renheten hos den mat du väljer
Är grönsakerna, frukten och spannmålen du väljer ekologiskt odlade? Köper du kött från kor uppfödda på gräs? Äter du vild eller odlad fisk? Hur mineralrik och frisk är jorden där maten du äter odlas (medicinsk geologi)? Äter du genmanipulerade livsmedel? Finns det många onödiga tillsatser i maten, eller ansamlingar av bekämpningsmedel, växtgifter, antibiotika, hormoner och andra ämnen som tillsätts livsmedel?

2. Från producent till konsument
Vilken är smaken på och vilket är näringsvärdet i maten på grund av hur den skördas, paketeras, transporteras och lagras? En tomat plockad direkt från trädgården och som du till middag samma dag kommer naturligtvis att smaka och vara annorlunda än den tomat som plockats grön två veckor tidigare, mognat under transporten och sedan lagrats under några dagar innan du köper den.

3. Mixen och balansen mellan makro-och mikronäringsämnen i din mat
Hur mycket kolhydrater, protein och fett äter du i en måltid och under dagen? Hur mycket vitaminer, mineral, aminosyror, fettsyror och fytonäring innehåller maten?

4. Livsmedelsberedning, tid och temperatur som används
Är maten rå, marinerad, fermenterad, kokt, rökt, wokad, stekt eller bakad? Beredningen påverkar näringsvärdet, upptaget och effekten i kroppen.

5. Din mentala, emotionella och andliga inställning till måltiden
Din inställning till måltiden kan påverka hälsoeffekterna av måltiden lika mycket som dess inneboende näringsämnen. Hur du tänker och känner när du äter maten kan vara lika viktigt som maten du äter: har du en positiv intention eller sinnesstämning när du äter din måltid? Det har visat sig att den som ber för maten, välsignar maten, är tacksam för maten eller har en positiv inställning eller konversation när måltiden intas mår bättre. Att äta när du är stressad och orolig kan göra nästan lika mycket skada som nytta. Det kommer att belasta din matsmältning, ditt blodsocker och ditt immunförsvar.

6. Dina näringsbehov när du äter
Om du exempelvis har nedsatt immunförsvar – din kropp håller på att bekämpa en förkylning – kommer det att påverka dina näringsbehov och ditt näringsupptag. Kroppen kommer då att utnyttja mer zink och C-vitamin från maten för att komma över förkylningen. Maten blir din medicin eller din belastning vid sjukdom. Immunförsvaret använder mer näring när det är under attack än när det befinner sig på topp. Om du har järnbrist kommer du att ta upp mer järn från måltiden än om du inte har järnbrist. Järnet kommer att absorberas lättare och användas för att balansera ditt näringstillstånd. Är makro- och mikronäringsämnesprofilen i måltiden optimal för dina behov denna dag, vecka eller månad? Ser du mat som din första och bästa medicin? Varierar du ditt matintag beroende på ditt tillstånd och behov? Du äter kanske mera från broccolifamiljen under de veckor då du är mer östrogendominant för att hjälpa balansera ditt hormontillstånd. Du kryddar kanske gröten eller filen lite extra med kanel på grund av att det hjälper balansera ditt blodsocker.

Lämna en kommentar på Du är vad du äter

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *