Du är nu vid innehållet

Dr Mark Haymans No 1 kostråd för en bättre hjärnhälsa

År 2050 kommer 14 miljoner människor i USA ha drabbats av Alzheimers sjukdom, inklusive nödvändig heltidsvård. Detta är lika med befolkningen i New York City, Los Angeles och Chicago tillsammans. Ångestsjukdomar är den vanligaste psykiska sjukdomen i USA, som drabbar 40 miljoner vuxna, och problem som hjärndimma tas äntligen på allvar. Här är funktionsmedicinaren Dr Mark Hymans syn på den skrämmande utvecklingen – och bästa råd!

Dr Mark Haymans No 1 kostråd för en bättre hjärnhälsa

Att fixa hjärnan börjar med att fixa kroppen: att optimera allt som påverkar dig på ett positivt sätt och ta bort det påverkar dig negativt. Hjärnan är uthållig och kan återhämta sig och läka när den ges rätt stöd, enligt Dr Hyman.


Orsak till sämre hjärnhälsa

Forskning visar att insulinresistens, även kallat diabetes, är en viktig orsak till sämre hjärnhälsa, vilket orsakar oxidativ stress, kognitiv försämring och andra typer av neurodegeneration. Diabetes uppstår när vi äter för mycket kolhydrater, för mycket socker och inte tillräckligt med bra fett. Det är ett tillstånd av kroniskt förhöjda insulinnivåer, som utlöser fettceller att lagra fett, vilket leder till inflammation och kronisk sjukdom, som fetma och diabetes.

Low-fat trenden, som började på 60-talet snarare stjälpte än hjälpte vår hälsa. Mjöl och raffinerade sockerarter tog plats istället för fett – och i för stora portioner. För när man äter mindre fett blir man mer hungrig. Vi blev fetare än någonsin tidigare och ökade risken för typ 2-diabetes, högt blodtryck, stroke och dödlighet av alla orsaker.


Dr Hymans No 1 tips!

Ät sunt fett! Den här uppmaningen kan skrämma många människor som är rädda för att gå upp i vikt. Men om man äter rätt sorts fett blir man inte fet, utan får istället en kraftfull läkning och support. Det beror på att 60 procent av hjärnan består av DHA, ett omega-3-fett som finns i fet fisk, linfrön, chiafrön, valnötter och alger. EPA är en annan viktig typ av omega-3, och båda dessa fettsyror är viktiga för att stödja hjärnfunktion och humör, reglera metabolism och förebygga diabetes och inflammation. Men undvik raps-, druvkärne-, majs-, solros- och sojabönsolja och se till att ta bort alla härdade och delvis härdade oljor (transfetter) helt, eftersom de bidrar till inflammation och utvecklingen av sjukdomen.


… och långsamma kolhydrater!

Att äta mer hälsosamma fetter betyder inte att man behöver skippar kolhydraterna. I själva verket föreslår Dr Hyman att du äter långsamma kolhydrater istället. Välj lågglykemisk växtbaserad mat som är rik på näringsämnen och fiber, men inte påverkar ditt blodsocker negativt. Mörka bladgrönsaker, blomkål, paprika, lök, sparris, selleri, rädisor, svamp, björnbär och blåbär är bara några av de många färgglada alternativen för att få dessa snälla kolhydrater i din kost. Om du dessutom äter dessa typer av kolhydrater tillsammans med lite hälsosamma fetter, så hjälper du kroppen att absorbera de fettlösliga vitaminerna. Win win!

Lämna en kommentar på Dr Mark Haymans No 1 kostråd för en bättre hjärnhälsa

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *