Du är nu vid innehållet

Därför ska du äta pumpa – 10 nyttiga anledningar!

En pumpa kan vara mycket mer än en snygg lykta till Halloween. Och den gör mer nytta i din mage än utanför din ytterdörr! Så släng inte pumpaköttet och fröna när du gör dekorationer – de är nyttigare än många tror.

Därför ska du äta pumpa – 10 nyttiga anledningar!

Visste du att det finns fantastiska fördelar med pumpor? De växer på en ranka och tillhör Cucurbiteae-familjen. Det är samma familj som vattenmelon och gurka. De kommer ursprungligen från södra Asien, men med tiden har de spritt sig till andra kontinenter. Först kultiverades de för sina frön eftersom de användes för både kulinariska och medicinska ändamål. Men tack vare fruktens mångsidighet och smak har den sakta börjat användas i kosten.

Pumpa innehåller stora mängder fibrer, antioxidanter och mineraler som för med sig många hälsofördelar. Vi vill därför dela med oss av 10 fantastiska fördelar med pumpor:

1. Kaloriesnål och fettfri
Pumpan är kalorisnål och innehåller väldigt lite fett. Den mättar därför bra samtidigt som den bara innehåller 18 kcal per 100 g. Tack vare det håller du dig mätt länge utan att kalorierna rusar i höjden.

2. Tar hand om magen
Endast en halv kopp pumpa ger så mycket som fem gram fibrer. Och fibrer gör att matsmältningen fungerar bättre och att magen mår bra. Utöver det innehåller pumpa niacin som är bra för ämnesomsättningen.

3. Hjälper immunförsvaret att fungera som det ska
Pumpa ger oss en ordentlig dos av vitaminerna A och C. Båda hjälper immunförsvaret att fungera som det ska.

4. Pumpornas näringsämnen ger bättre syn
Pumpans rika, orange färg kommer från det naturliga ämnet betakaroten. Betakaroten innehåller i sin tur A-vitamin, som är direkt avgörande för ögonhälsan. Antioxidanterna i pumpor är också av det slaget att de kan motverka katarakter och ”gula fläcken”.

5. Pumpafrön – ett avslappnande och nyttigt snacks
Pumpafröna är rika på nyttigheter, bland annat zink, protein och växtbaserat omega 3-fett. Pumpafrön kan även göra dig lugnare. Den innehåller aminosyran tryptofan, som i hjärnan förvandlas till en signalsubstans, GABA. Den gör att vi känner oss avslappnade. Testa att rosta fröna med salt så har du ett nyttigare snacks.

6. Rik på folsyra
Pumpa innehåller vitaminet folsyra som är extra viktigt när du är gravid. Folsyra spelar även en viktig roll i bildandet av röda och vita blodkroppar och krävs också för kroppens läkningsprocesser.

7. Mineralrik
Du får också ett tillskott av mineraler – koppar, mangan, järn, zink och magnesium, för att nämna några av dem.

8. Håller blodsockret i balans
I studier har man sett att pumpa kan hjälpa oss att hålla blodsockret i balans.

9. Använd som ansiktmask
Om du inte vill äta den, gör en ansiktsmask av den! Betakarotenet i den är ett förstadium till A-vitamin, som anses hudföryngrande. Det kan också skydda huden mot de skador som orsakas av UV-strålning.

10. Bra för matlagning
Pumpa kan tillagas på en mängd olika sätt. Gemensamt för alla tillagningssätten är dock att pumpan i sig själv är ganska smakneutral, och därför är det en bra idé att tillaga den med goda kryddor som exempelvis timjan, vitlök, chili, salvia eller rosmarin. Däremot innehåller pumpa inte så mycket kostfibrer, så ett tips är att gärna servera den med exempelvis rågbröd eller rågbrödskrutonger till din pumpasallad eller pumpasoppa.

Ta vara på det nyttiga fruktköttet och bjud på varma och färgglada rätter i höstkylan.