Du är nu vid innehållet

Därför ska du äta gurkmeja

Därför ska du äta gurkmeja

I tusentals år har den gula kryddan gurkmeja använts för att minska inflammation. I dag vet vi att den aktiva ingrediensen kurkumin även har ett imponerande antal andra hälsobringande effekter.

Gurkmeja, Curcuma Longa, ingår i växtfamiljen ingefärsväxter. Kryddan härstammar från Indonesien och södra Indien där den odlats i mer än 5 000 år. Arabiska handlare introducerade gurkmeja i Europa på 1200-talet.

Den djuporangea roten från gurkmeja – som ursprungligen kallades ”Indisk Saffran”, eller ”Den gyllene gudinnan” – har använts i tusen-tals år både inom traditionell kinesisk medicin och den indiska läketraditionen, Ayurveda.

Gurkmeja innehåller ca 5–10 % kurkumin. Den mest biologiskt aktiva kurkuminoiden i gurkmeja har en polyfenolliknande molekylstruktur som liknar andra färgpigment i växter, till exempel resveratrol i vindru-vor, katechiner i grönt te eller de färgämnen som hittas i en del frukter och bär som blåbär, jordgubbar och granatäpplen. Generellt har dessa polyfenoler antioxidanta och antiinflammatoriska egenskaper.

HÄLSOFÖRDELAR MED KURKUMIN

Kurkumin har fler än 150 möjliga (kanske över 300) terapeutiska egenskaper och kan, på liknande sätt som D-vitamin, påverka upp till 700 olika gener. Inflammation, smärta och akuta skadorKurkumin kan reducera inflammation i samband med inflammatoriska tillstånd, reumatiska besvär, smärta och vid akuta skador. Bland annat genom att först identifiera och därefter hämma proteinkomplexet NF-kB, som när det är aktiverat, triggar kroppens inflammatoriska respons. Enligt WHO kan den antiinflammatoriska effekten hos kurkumin komma från dess förmåga att eliminera syreradikaler.

Lämna en kommentar på Därför ska du äta gurkmeja

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *