Du är nu vid innehållet

Åtgärder vid vårtrötthet och vårdepression

Åtgärder vid vårtrötthet och vårdepression

Vi är inne i en tid då vi kan lägga den mörka och kalla vintern bakom oss. Framför oss väntar ljusare, varmare och längre dagar. För majoriteten av befolkningen är det inget annat än ren glädje och en härlig energiboost, men för var 4:e svensk så har övergången mellan årstiderna en motsatt effekt – en ökad trötthet och nedstämdhet. För vissa blir förändringen så svår att dom faller in i en depression. Det vi kallar vårdepression SAD (Seasonal affective disorder)

Förändringar i ljuset kan påverka oss starkt
På våren blir förändringen i ljuset drastisk. För vissa människor blir den anpassningen så svår att kroppen kommer i obalans. Den biologiska klockan hinner helt enkelt inte med. Orkeslöshet, trötthet, nedstämdhet och koncentrationssvårigheter kan uppstå. Ingenting känns så roligt som det borde göra. Det finns ingen riktig förklaring till varför vissa påverkas så starkt av förändringen mellan ljuset och mörkret. Men vad man vet är att hjärnans kemi rubbas och kroppens produktion av neurotransmittorer som t ex dopamin och serotonin minskar. Även produktionen av melatonin, som styr vår dygnsrytm kommer i obalans. Om man är en av dom som påverkas starkt av övergången mellan årstiderna så finns det en del man kan göra själv för att anpassningen ska ske smidigare.

Fyll på med rätt näring
Ät en näringsrik kost och inkludera gärna olika superfoods som ger kroppen en härlig och välbehövlig energiboost. Se även till att du inte lider brist på några näringsämnen. Det finns till exempel en stark koppling mellan D-vitamin, B-vitaminer och omega-3 och vår mentala hälsa.

D-vitaminbrist har man kunnat länka till depression, särskilt säsongsbetonad sådan (SAD). Eftersom D-vitamin är vårt solskensvitamin är det lätt att vi utvecklat brist under den långa och mörka vintern om vi inte varit noga med att fylla på våra depåer. Om du misstänker att dina nivåer är låga, så se till att du äter en D-vitaminrik kost och fyll på genom kosttillskott om du känner behov.

B-vitaminerna innefattar en grupp av vattenlösliga vitaminer som spelar en betydande roll för en lång rad kroppsprocesser. Bland annat bidrar ett flertal av B-vitaminerna till en normal psykologisk funktion och en minskad trötthet och utmattning. Vid brist kan man därför uppleva symtom som trötthet, irritation, depression, sömnlöshet och koncentrationssvårigheter. Eftersom B-vitaminerna med undantag av B12 inte lagras i kroppen så är det viktigt att vi ser till att vi får i oss dom dagligen för att kunna fungera och må optimalt.

Omega-3-fettsyrorna har en betydelse för en mängd kroppsfunktioner. Bland annat ökar dessa fettsyror hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra. Omega-3 har även betydelse för vår psykiska hälsan och vårt välbefinnandet. Man har sett att personer som drabbas av trötthet och depression ofta har låga nivåer av omega-3.

Lämna en kommentar på Åtgärder vid vårtrötthet och vårdepression

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *