Du är nu vid innehållet

Andas!

Få av oss tänker nog på att vi andas. Man bara gör det. Men att andas är egentligen inte ”så bara”.

Vi kan vara utan det mesta under långa perioder men slutar vi andas så dröjer det inte många minuter innan kroppen dör. Andningen är central inom all yoga och det kan kanske verka konstigt med tanke på att det är något vi alla gör automatiskt utan att vara medveten om det. Att andas kan ju därför verka så självklart att man inte ens behöver tänka på det men faktum är att inte alla människor andas ”rätt”.

I stället för att andas med hela lungan djupt ner så andas många högt upp och utnyttjar därmed bara halva sin lungkapacitet. Vi andas ytligt, snabbt och omedvetet vilket i sin tur kan göra att ett redan stressat inre system blir ännu mer stressat eller att den arbetande kroppen inte får tillräckligt med syrerik energi. Enligt den yogiska traditionen andas man in livsenergi, ”prana”. Denna livsenergi genomsyrar inte bara dig som människa utan även hela universum så därför sägs det att man genom sin andning är förbunden med allt och alla och hela universum.

När vi andas ut gör vi oss av med det vi inte längre behöver. Det kallas ”apana”. Så mycket som 70% av det vi inte längre behöver försvinner med utandningen. Resten sker huvudsakligen genom svett, urin och avföring. Så med andra ord, fungerar inte din andning ordentligt får du varken livsenergi eller blir av med avfallsprodukter.

I genomsnitt andas vi 12-16 andetag/minut. Om du är stressad, orolig eller nervös ökar antalet andetag. Ett av de stora syftena med yogan är att öka din medvetenhet och lära dig att andas både lugnare och effektivare. Genom att minska antalet andetag/minut kan du även öka din medvetenhet. Det vill säga ha kontroll över dina tankar och känslor.

I stället för att t.ex. slänga dörren i näsan på någon du blivit arg på, eller säga något dumt, kan du ta ett djupt andetag, behålla tålamodet och sansa din första impuls. Man brukar säga att ”sinnet följer andningen och kroppen följer sinnet”. En medveten andning ger även ett flertal fysiska effekter på t.ex. olika körtlar.

En lugn andning hjälper dig bl.a till att slappna av, minska på muskelspänningar samt minska stresspåslag i kroppen vilket därmed ökar återhämtningen efter t.ex ett hårt träningspass. Faktum är att det är i princip en fysisk omöjlighet att vara stressad om man djupandas. Ibland kan det räcka med så lite som 10 djupa andetag.

Andningsövningar kallas på sanskrit för ”pranayama”. Många av dem kan användas separat i vardagslivet. Se dem som en liten ”första hjälpen” som du alltid har med dig. Inom de flesta yogatekniker finns en rad olika andningsverktyg och i nästa inlägg ska jag beskriva några av dem samt ge tips om enkla  övningar du kan testa själv.

1 Kommentar

Delta i diskussionen

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.