Du är nu vid innehållet

Allt du behöver veta om D-vitamin

D-vitamin kallas för solskensvitamin eftersom den tillverkas i kroppen när huden utsätts för solljus. Vi reder ut varför är D-vitamin viktigt och hur får du i dig tillräckligt. Vi lyfter också en sammanställning av 25 olika studier som ger oss mer kunskap om hur D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion.

Allt du behöver veta om D-vitamin

Varför är D-vitamin viktigt?
D-vitamin är livsnödvändigt och fyller flera viktiga funktioner i kroppen. D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. D-vitamin bidrar till normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor och till normala kalciumnivåer i blodet. Brist på D-vitamin kan orsaka rakit hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning, osteomalaci, hos vuxna. Nyare forskning tyder också på att låga halter av D-vitamin kan ha betydelse för uppkomsten av andra sjukdomar.

D-vitamin är ett av de få vitaminer vi riskerar att få för lite av och vissa grupper kan därför behöva tillskott.

Hur kan jag få i mig D-vitamin?
Du kan få i dig D-vitamin på två sätt:

  1. Genom kost – Några exempel på livsmedel som innehåller D-vitamin är: fet fisk, berikad mjölk, berikat matfett, ägg, kött, viss svamp (t.ex. kantareller, trattkantareller och Karl-Johan).
  2. Genom solexponering – När kroppen utsätts för solljus producerar den D-vitamin i huden. Sommartid räcker det med 15-20 minuters exponering några gånger i veckan för att säkra ransonen.

Den D-vitamin vi producerar under sommaren kan lagras i kroppen och räcker några månader, men oftast inte hela vintern. När vi blir äldre minskar dessutom hudens förmåga att bilda D-vitamin med hjälp av solljus, och många kan därför behöva extra tillskott för att säkra ett välmående skelett.

Hur mycket D-vitamin behöver vi?
Livsmedelsverket
rekommenderar 10 mikrogram per dag, respektive 20 mikrogram för dig över 75 år och dig med för liten solexponering. För vissa grupper kan det vara nödvändigt att inta extra D-vitamin. Det gäller framförallt personer över 75 år, personer som sällan vistas utomhus, gravida och barn 0-2 år.

D-vitamin för immunsystemets normala funktion
En sammanställning (1) av 25 olika studier med totalt mer än 11 000 deltagare i alla åldrar fann att D-vitamin bidrar till immunsystemets funktion. Studien visade att D-vitamin bidrar bäst om man har stor brist och att det intas regelbundet dvs. varje dag eller varje vecka.

För de som har brist på D-vitamin verkar det göra nytta att öka intaget. Detta är helt i linje med det godkända hälsopåståendet för D-vitamin som säger att: ”D-vitamin bidrar till immunsystemets normala funktion”. Och ett regelbundet intag är bättre än en stor dos vid enstaka tillfällen.

*Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost utan ska användas som ett komplement. 

  1. Vitamin D Supplementation to Prevent Acute Respiratory Infections: Individual Participant Data Meta-Analysis. Health Technol Assess
    . 2019 Jan;23(2):1-44. doi: 10.3310/hta23020.
Lämna en kommentar på Allt du behöver veta om D-vitamin

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte.