Du är nu vid innehållet

9 populära cravings och vad de säger om din emotionella hälsa!

Sugen på choklad? Då vill du troligen bara bli omsvept i lite kärlek och feel good. Kryddstarkt? Då letar du kanske efter mer intensitet och handling i ditt liv. Enligt Sverigeaktuella Deanna Minich (M.D) kan det finnas emotionella skäl bakom varje craving.

9 populära cravings och vad de säger om din emotionella hälsa!

I stället för att uttrycka våra känslor tenderar vi att fylla och möta dem med mat, som våra kroppar i sin tur översätter som komfort och uppfyllelse.

Vetenskaplig forskning visar att när människor har svårt att identifiera den känsla de upplever och hitta ett sätt att hantera den, är de mer benägna att äta.

”Ju lättare vi kan uttrycka våra känslor, desto friskare blir våra kroppar, hjärtan och sinnen, säger Deanna Minich, M.D, hälsopionjär inom funktionell medicin som tänker ”out-of-the-box” och ser bortom dieter och kalorier.  ”Begär är ett fönster till ditt inre landskap”, fortsätter hon.

Genom att dechiffrera den verkliga betydelsen av dina begär kan du få insikt i vad som verkligen gnager på dig inifrån. Det här är några mönster som Deanna har lagt märke till, baserat på sina 20 års arbete som hälsoexpert.

 

SÖTSAKER (BAKVERK, GODIS, KAKOR, PAJER)

”Söta begär är förmodligen det vanligaste begäret som människor rapporterar till mig”. Dessa människor arbetar ofta för länge och hårt, flyttar från en uppgiftslista till en annan och känner sig utmattade.

Det verkliga skälet till detta sug är att de inte upplever tillräckligt med glädje, som istället dunstar och försvinner i de dagliga bestyren.

Alternativ: Hitta en aktivitet du gillar och kan njuta av i 30 minuter per dag. Försök ta en promenad i parken, läsa en bra bok eller skäm bort dig själv på en fotmassage. När du börjar få mer glädje i ditt liv kommer du inte att vara på jakt efter det ätbara söta utan istället njuta mer av livets sötma.

 

KRYDDIG MAT

De som gillar kryddig mat, till och med till dess att deras ögon börjar tåras, letar troligen efter intensitet och handling i sina liv.

De älskar att vara på språng – gå på bio, resa till avlägsna länder, utforska nya restauranger. När de inte har skapat tid och tillfällen att göra dessa saker, blir kryddig mat alternativet att ”få igång dem”.

Alternativ: Vilka små steg kan du ta för att ge dig den omväxling du behöver för att känna dig ”levande”? Försök att bege dig ut, kanske ta en dansklass som du inte har provat förut, som Zumba, eller våga dig på den senaste actionfilmen!

 

SALT MAT

När vi äter mycket salt bjuder vi in vatten i kroppen. Salt är som en magnet för rörelse och flöde, vilket är viktigt för att hjälpa människor att ”gå med livets flöde” och koppla av.

Alternativ: Hitta sätt där du kan sjunka ner i livets ögonblick och reflektera. Försök djupandas, springa eller meditera. Du kanske till och med vill prova akvarellmålning – och låta vattnet vara en symbol och rinna ikapp med din kreativitet!

 

KOFFEIN

Vi vill vara mitt i allt, ta upp all information vi kan och komma ihåg den så att vi kan vara i framkant. Kärnan i all denna mentala jonglering är mental utmattning.

Koffein ger ett falskt intryck av att hålla allt ihop och vara mentalt skarp, men egentligen utmattar det oss ytterligare – särskilt med stora mängder koffein.

Alternativ: snarare än att hälla upp nästa kopp kaffe eller läsk, ge dig själv en paus och få lite extra vila. Försök ta en tupplur eller gå i säng tidigt, då kommer du verkligen att kunna koncentrera dig bättre.

 

CRUNCHY OCH KRISPIG MAT

Crunch, crunch. Med varje knaster i munnen är det ett skrik av ”hej, titta på mig!”.

Kanske är vi arga och vill ”knäppa tillbaka” på någon, men känner oss återhållsamma. Vi kanske också vill ha en ”klapp” på ryggen för ett bra jobb. Krispiga livsmedel ger oss känslan av att stå i mitten på livets konstgjorda scen.

Alternativ: se om du kan förstå vad du verkligen vill säga. Skriv ner dina tankar och känslor i en dagbok och när du är redo kan du försöka uttrycka vad du har tappat bort eller samlat på dig, på ett sätt som är en win-win för alla.

 

CHOKLAD

Mmm… choklad. Choklad ger oss den där kicken och får oss att känna oss omsvepta med känslor, feel good och kärlek. Choklad innehåller faktiskt föreningar som förändrar vår hjärnaktivitet, så det är ingen överraskning att vi känner dessa känslor.

Alternativ: Ta ett djupt andetag och tänk på kärlek i ditt liv. Hur kan du göra förändringar för att ge och få den kärlek du behöver? Du kanske måste få eller ge en kram nästa gång en begäret sätter in.

 

MJUK, MÄTTANDE & STÄRKELSERIK MAT

Klibbig, mjuk och tröstande. Stärkelsefulla livsmedel som bröd, pasta och till och med ris låter bra när vi behöver hålla handen eller kramas. Vi söker komfort och näring i svåra tider.

Alternativ: istället för bröd, prata med en vän eller gå med i en supportgrupp. Rikta din energi och dina inre behov, få support och feedback för att göra ditt liv mer minnesvärt och fyllt med möjligheter som är kreativa och hälsofrämjande.

 

GLASS

Vår relation till glass tar oss ofta tillbaka till barndomen och minnen från sommaren. Det ger en känsla av frihet och att vara sorglös. Så när vi känner oss sårade, har vi en benägenhet att öppna glassburken.

Alternativ: Lista alla sätt som kan lugna dig och skänka frihet i ditt dagliga liv – som att cykla eller ta ett bad och reflektera över enkla sätt att läka de där djupa såren.

 

OST

För de som har ”mother-issues” i sitt liv, oavsett om man är mamma eller är i behov av moderskap, har osten antagligen ropat på dig.

När vi behöver näras, både fysiskt och känslomässigt, finns det en logik i att vi längtar efter ost. Ost är tillverkad av mjölk, essensen av all näring (modersmjölk). Ost ger ett grundande, jordat och naturligt protein för att hålla oss förankrade i människokroppen.

Alternativ: Behöver du lite omvårdnad, omsorg och anknytning? Hitta en gemenskap som är meningsfull för dig. Skapa ett utrymme i en personlig ”stam” (find your tribe) där du känner dig trygg att uttrycka dig själv och dela dina inre tankar.

 

Om Deanna

Deanna är en nutidens ”change agent” som utvecklar nya tankar och system kring maten och hur den påverkar oss och våra känslor – och vice versa.  Hon har skapat ett program – ”7 Systems Of Health” – som länkar ihop kroppen, sinnet, känslorna, maten och livsstilsvanor, för att kunna ge kroppen det bästa i alla aspekter.

Hon står stadigt på en stark vetenskapsbakgrund med både magister- och doktorsexamen i bakfickan, vid sidan om sina studier av matens betydelse och näringslära sedan hon var nio år, då hennes mor ändrade familjens matvanor på en radikalt men transformativt sätt. Deanna har bred erfarenhet av hela ”spektrumet” vad gäller olika aktiviteter inom hälsoområdet, med allt från klinisk praxis till att arbeta inom mat, livsstilsmedicin och kosttillskott, till undervisning vid universitet och hälsoinstitut.

Vid 18 års ålder började Deanna att studera gamla hälsotraditioner när hon tog sin första yogakurs. Hon intresserade sig för ”intuitiv medicin” och började, tack vare sin personliga resa, inse att vetenskap och spiritualitet kan vävas ihop för att optimera läkning. Varpå hon skrev fyra böcker om läkning, mat och personlig tillväxt. Hon integrerade de två i ett system som heter Food & Spirit i syfte att förändra människors förhållande till mat, att äta och att leva.

Deanna Minnich kommer snart till Sverige, exklusivt inbjuden av Alpha Plus, och håller i en kurs för terapeuter och hälsoproffs den 5-6 oktober, men den 7 oktober välkomnar hon dig för en öppen föreläsning om hur du kan få mer energi i ditt liv och med enkla medel hitta din inre livsgnista och hälsopotential med hjälp av färgrik mat och smarta livsstilstips.

Anmäl dig här!

Lyssna på den nyligen inspelade poddavsnittet med Deanna här!

Nästa vecka kikar vi närmare på Deannas egendesignade och färgrika ”7 Systems Of Health”.

 

Lämna en kommentar på 9 populära cravings och vad de säger om din emotionella hälsa!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *