Du är nu vid innehållet

Stress – en del av livet

Att uppleva stress är en del av livet.

Stress är en naturlig reaktion i kroppen, som är bra när du behöver göra något snabbt eller har bråttom.

Det händer i situationer som kräver något extra och kroppen brukar då få extra kraft och energi.

Det som bland annat händer är att hjärnan skickar ut signaler om att nu är det bråttom, hjärtat börjar slå fortare, andningen blir snabbare och musklerna spända.

Stress – en del av livet

Är stress farligt?

Stress är i sig är inte farligt för oss människor. Men om du ofta är stressad eller inte får koppla av, kan stressen bli ett problem.

Det som vi behöver tänka på är att planera in ordentligt med återhämtning och se till att fylla på med den näring som stressen förbrukat.

Det finns några viktiga nycklar för att skydda oss mot – och återhämta oss från – stress.

Att röra på sig är viktigt för att minska stress och motverka dess effekter.

Förstås behöver vi även återhämtning i form av sociala relationer och en god sömn.

Inte minst kan vi använda kraften i rätt näring för att hålla oss i balans, mentalt och fysiskt.

Motion

Anders Hansens bok hjärnstark har fått många i Sverige att inse vikten av motion för att våra hjärnor ska må bra.

Regelbunden motion har kopplats till förhindrandet av en mängd olika hälsoproblem i alla våra organsystem.

Allt ifrån hjärt-kärlsjukdom, osteoporos, ångest och beteendestörningar med mera.

Sömn

Sömnen är naturens “vaktmästare” – den städar bort toxiner och hjälper kroppen reparera och återhämta sig själv medan du vilar.

Detta kan vara nyckeln till varför det är så hälsobringande.

Hur mycket är tillräckligt? Åtta timmar kanske inte är det optimala – intressant nog.

I en studie som följde 1,1 miljoner män och kvinnor mellan 30 – 102 år, fann man att de som sov runt sju timmar per natt i snitt, hade de bästa långsiktiga livsmöjligheterna.

Sociala relationer

Att ha en relation med andra gör dig inte bara lyckligare, det ger dig också ett friskare liv.

Det finns också indikationer på att genaktiviteten är friskare hos människor som har en känsla av mening och mål i sitt liv jämfört med dem som baserar sin lycka på konsumtion och nöjen.

Rätt näring

Ett fjärde sätt att vaccinera dig mot stress är att ge din kropp extra tillskott av näringsämnen som den annars kanske inte kan tillgodogöra sig.

Hälsosam mat innehåller näring, men är du slutkörd eller sjuk, kan kroppen ha svårt att ta upp all den näring den behöver och behöver då lite extra hjälp.

Magnesium

Magnesium har blivit lite trendigt att prata om på senaste åren, men faktum är att det förtjänar denna nödvändiga mineral!

Magnesium är inblandad i de flesta processerna i kroppen och har du för lite, mår du inte bra.

Adaptogener

Adaptogener finns naturligt i vissa växter och är som små “termostater” som ser till att det varken blir för mycket, eller för litet av något.

De är rätt fantastiska som balanserande tillskott, speciellt när det handlar om stress och energi.

B-vitaminer

Denna grupp av vitaminer behövs bland annat i vår energiproduktion samt hjälper till att producera må-bra molekyler som melatonin, serotonin och dopamin.

Stress ökar förbrukningen av dessa vilket leder till ökat intagsbehov.

Genom din livsstil kan du hjälpa din kropp att återhämta sig från stress. Det finns tack och lov mycket du kan göra själv och bra stöd finns att hämta i kraften av rätt näring.