Du är nu vid innehållet

Nystarta med detox

Det liv många lever idag innebär en belastning för kroppen som kan leda till att kroppens reningsorgan kan behöva hjälp på traven. Då kan en detox vara precis det man behöver.

Nystarta med detox

Vår livsstil och den miljö vi lever i påverkar vår hälsa och livskvalitet. Vad vi äter, hur vi sover, hur mycket vi stressar och rör på oss är faktorer som påverkar vårt välmående. Likaså är de luftförorening vi andas in och de kemikalier som finns i maten vi äter, plastflaskan vi dricker ur, hygienprodukterna vi använder och kläderna vi har på oss. Kroppen avgiftar sig själv hela tiden från det som ofta benämns slaggprodukter eller gifter. Men med dagens livsstil får många i sig mer gifter än vad kroppens naturliga system klarar av.

Detox betyder rening och handlar om att hjälpa kroppen att rensa ut gifter och slaggprodukter som lagrats. Det är inget nytt, att rena kroppen har en lång tradition inom många kulturer och religioner. Några resultat av detoxen kan vara förnyad energi, klarare sinne och fräschare hy.

Du kan göra en detox på många olika sätt. Du kan helfasta med specifika näringsdrycker och ”gröna drinkar”, halvfasta enligt detoxprogram eller göra en kombination av båda. Ju bättre näringsstöd och detoxstöd du tar under kuren ju bättre du mår under hela kuren. Att fasta eller halvfasta på specifika näringsdrycker för detox gör god nytta, ger mindre symtom och mer energi än att till exempel bara dricka vatten eller juicer.

Här kommer 15 tips för en lyckad detox:

1. Planera in en förutbestämd tid för din detox
Vanligt är att man gör en detoxkur vid varje årstid, alltså fyra gånger per år. En detoxkur kan kan göras en vecka, 10-, 14-, 21 dagar eller längre. Allt beror på motivation och livssituation. Det finns färdiga detoxpaket med instruktioner som är lätta att använda, exempelvis vårt 14-dagars paket DetoxPlus.

2. Planera in utrymme för vila
Tänk på att planera in utrymme för lite extra vila och sömn under din detoxperiod, då du kan må dåligt under själva detoxveckan om du har mycket toxiner lagrade i kroppen. De vanligaste symtomen är värk och trötthet. Ett tips är att börja på en torsdag så att man är ledig de första dagarna under helgen. 

3. Var motiverad att leva sunt
Gör detoxkuren när du är motiverad och är inställd på att leva sunt en tid framöver, då får du ut så mycket mer av din detox. Du ska helst undvika allt vitt socker, gluten, laktos, rött kött, konserveringsmedel, alkohol, cigaretter och snus under detoxen.

4. Ha tålamod de första dagarna
Det behöver inte vara svårt att detoxa för att ge en bra effekt! Det krävs dock ett fast beslut att genomföra det och tål­modighet att hålla ut om du tillhör den minoritet av människor som mår sämre under de första dagarna av detoxkuren. “Försämringssymtomen” som kan uppstå de första dagarna, kommer när man stimulerar detoxorganen att processa fler gifter än vanligt. De kan yttra sig som huvudvärk, muskelvärk eller en allmän sjukdoms­känsla, men brukar gå över efter de första 3–4 dagarna.

5. Trappa ner innan
Innan du påbörjar en detoxkur bör du trappa ner på mängden mat under en förberedande vecka, själva kurveckan blir då lättare. Börja med att minska portionerna rejält. Matintaget bör minskas med 25–35 %. Ät mindre protein och kolhydrater, och välj mer frukt och grönt. Trappa också ner på kaffet så slipper du huvudvärk och var koffeinfri några dagar innan detoxen startar.

6. Förbered ditt kylskåp, frys och skafferi
Plocka bort socker, gluten, laktos, rött kött, alkohol, koffein, konserveringsmedel och tillsatser ur din kyl, din frys och ditt skafferi. Fyll ut luckorna med nyttigheter.

7. Välj renande och lättsmält mat
Ge kroppen en chans att vila, rena och läka sig själv genom att minska belastningen på dess organ genom att äta hälsosam kost. Prioritera gröna grönsaker, frukt, bär, rotfrukter, baljväxter, nötter och frön. Den typen av kost är fiberrik, basbildande, rik på antioxidanter och ger bra näring. Om du föredrar kött till middag, så håll dig till vitt kött och fisk så som kyckling, skaldjur och MSC-märkt torsk. Komplettera gärna med en detoxprodukt för effektivare utrensning, till exempel Ultra Clear.

8. Undvik att tillaga maten i för höga temperaturer
Tillaga maten så lite som möjligt för att behålla så mycket näring som möjligt. Undvik att värma maten i mikrovågsugn samt att kraftigt upphetta den då mycket av näringen förstörs.

9. Välj ekologiska råvaror
Ekologiska råvaror innehåller mindre gifter och tillsatser än konventionella vilket ger en lägre belastning på kroppen. Välj därför så mycket ekologiskt som möjligt under din detox, så väl det du äter som det smörjer på huden bör vara ekologiskt och naturligt.

10. Ät lite och ofta
Ät hellre små portioner ofta än ett fåtal stora portioner. Det gynnar såväl din matsmältning som blodsockerbalansen. Några måltider kan med fördel ersättas med en hälsosam smoothie, särskilt under detoxens inledande dagar.

11. Smoothies och gröna drinkar
Byt ut dina mellanmål mot smoothies och gröna drinkar under detoxperioden. De ger bra energi, är rika på antioxidanter och hjälper till att hålla blodsockret stabilt under dagen. Dina gröna drinkar får gärna innehålla spirulina eller chlorella, två alger som stödjer kroppens rening — framförallt av tungmetaller. Testa till exempel Mighty Greens eller Mighty Detox, som innehåller en blandning av näringstäta ämnen med mycket klorofyll som gör att du uppnår din dagliga dos av frukt och grönt på ett kick.

12. Drick rikligt med vatten
Det är viktigt att man får i sig tillräckligt med vätska, minst två liter per dag, då gifter och slagg delvis lämnar kroppen via urinen. Tillsätt gärna några gurkskivor eller en citronskiva i ditt vatten. Det gör vattnet basiskt och en basisk kropp har nämligen bättre förutsättningar för att rena kroppen än en sur.

13. Drick örtte istället för kaffe
Drick vätskedrivande och renande örtteer istället för kaffe. Välj helst örtteer utan teblad, men vill ha ett te med teblad i, välj grönt ekologiskt te. Undvik svart te samt te med mjölk i. Pau D’arco är ett örtte baserat på inre bark från Taheeboträdet. Indianstammar har i århundranden använt barken för att stödja kroppens reningsprocesser. Det är mycket mineralrikt och kan drickas dagligen för sina välgörande effekter och som en värmande dryck.

14. Håll magen i trim med fiber
Mycket fiber i kosten kan hjälpa dig att hålla magen i trim och sötsuget i schack. Psylliumfröskal är mycket fiberrikt och enkelt att blanda i gröt eller smoothies för att få i dig mer fiber. Fibrerna sväller i magen till dubbel storlek och ger en ökad mättnadskänsla och kontroll på blodsockernivåerna.

15. Motionera regelbundet
Att röra på sig under en detox hjälper till att hålla kroppens system igång, särskilt mag- och tarmsystemet. Gå, jogga, cykla, simma eller gå på ett yogapass. Undvik högintensiv träning då det kan bli en för stor påfrestning för kroppen.