Du är nu vid innehållet

Detox

Vår miljö blir stegvis allt smutsigare. Vi exponeras dagligen för tusentals gifter från maten vi äter, vattnet vi dricker och luften vi andas.

Vår vardag består av möten med en omgivning fylld av tungmetaller, organiska miljögifter, konstgjorda sötningsmedel och andra smakämnen, konserveringsmedel, E-nummer, bekämpningsmedel, droger, skadade fetter och läkemedel.

Många av dessa gifter härstammar från de produkter vi använder – bara i Sverige finns det nästan 90 000 kemiska produkter på marknaden.

I tillägg till detta bildar kroppen egna gifter i och med dess normala cellulära aktivitet.

Detox

Kroppen lagrar gifter

Många miljögifter lagras i vår kropp, till exempel i skelettet, bindväven och i olika organ. Mest och lättast lagras gifter i fettvävnad.

Dessa upplagrade gifter kan motverka och skada din hälsa.

När kroppen har tillräcklig förmåga och kraft kan den på egen hand motarbeta, neutralisera och rena ut en viss mängd gifter.

Här spelar bland annat levern en viktig roll: i levern ska toxiner först göras tillgängliga för transport ut ur kroppen, för att sedan göras vattenlösliga så att de faktiskt kan lämna kroppen.

När kroppen inte i tillräckligt hög grad kan eliminera de gifter och slaggprodukter som ansamlats kan dock kroppens cellulära och biokemiska system sluta fungera normalt.

Detta kan påverka ditt hälsotillstånd negativt.

Skapa goda vanor för en detox

Vår kropp behöver goda förutsättningar för att kunna utföra sitt dagliga arbete.

Kost, näring, motionsvanor och stressnivå(er) är några av de viktiga områden som lägger grunden för hur väl vår kropp fungerar och arbetar.

En del av kroppens arbete handlar bland annat om att rena kroppen och dagligen avgifta och eliminera gifter.

Kroppen använder sig av många olika kroppssystem och kroppsfunktioner för att eliminera gifter.

Dessa system och funktioner inkluderar svettkörtlar, tårar, lymfa, hals, näsa, lungor, njurar, blåsa, gallblåsa, matsmältningskanal och lever.

För att kroppens avgiftningssystem ska fungera optimalt krävs bland annat tillräckligt med vätska, enzymer och näringsämnen.

Vår kropp har en fantastisk förmåga att sekund för sekund, minut för minut och dag för dag fånga upp farliga ämnen i kroppen för att sedan göra sig av med dem i en egen detoxprocess.

Genom att uppgradera och stödja kroppens avgiftningssystem möjliggör du ett effektivare skydd mot gifternas skadliga verkningar.

Ta för vana att regelbundet rena din kropp genom detox.

Tecken på att du kan behöva en detox

  • Huvudvärk,
  • Torr, rödbrusig hud, du kan få akne, rosacea eller kliande hud. Det är inte ovanligt att huden känns svullen,
  • Sömnproblem,
  • Koncentrationssvårigheter, trött och seg,
  • Blodsockersvängningar,
  • Problem med matsmältningen: illamående, svullen mage, gaser, diarré eller förstoppning,
  • Svettas mycket,
  • Otrevlig kroppslukt/andedräkt,
  • Vätskefylld, du får t.ex. starkt markerade ränder efter strumpor.

Är det svårt med en detox?

Det är det inte! Det krävs dock ett fast beslut att genomföra det och tålmodighet att hålla ut under några dagar då du kanske inte mår toppen. Det är nämligen inte ovanligt att man får s.k. första försämringssymtom. De kan yttra sig som huvudvärk, muskelvärk eller på annat sätt, men brukar gå över efter det första 3–4 dagarna.

Du kan göra en detox på många olika sätt:

  • Det kan vara en dag i veckan under lång tid då du bara dricker näringsdrycken UltraClear Plus pH flera gånger under dagen, Mighty Greens/grönsaksjuice tillsammans med vatten och Pau D’arco-té från Sydamerika.
  • Du kan fasta helt med näringsdryck, halvfasta eller göra en kombination av båda. Detta kan göras en vecka, 10-, 14-, 21 dagar eller längre. Allt beror på motivation och livssituation.

Principen du följer är att avlasta matsmältningssystemet under en period genom att minska kaloriintaget, minska proteinintaget, minska mängden olika födoämnen under samma måltid och äta lätta vegetariska rätter.

I början med en mer strikt kosthållning som du sedan successivt utökar med födoämnen som uteslutits. Se till att välja ekologisk frukt och ekologiska grönsaker.

Matintaget bör minskas med 25–35 %.

En effekt av den här typen av detox är att du får energi, mental klarhet, fokus och en känsla av att ”så här vill jag alltid må!” Många får även en större förståelse för den inverkan som kost och näring har på vår hälsa.

En extra bonus med detta tillvägagångssätt är att du lättare upptäcker mat som du kanske inte tål och inte mår bra av.

Det märks när du återinför födoämnena.

Symtom som tyder på detta kan vara;

  • trötthet,
  • viktuppgång,
  • att besvär kommer tillbaka, t.ex. att magen bullrar och svullnar upp, att du blir förstoppad eller lös i magen igen.

Exempel på födoämnen som ofta kan användas under en detox

Några livsmedel som sällan framkallar negativa reaktioner och som ofta kan användas i små mängder under en detox är:

  • avokado,
  • blomkål,
  • bovete,
  • broccoli,
  • dadlar,
  • gurka,
  • haricor verts,
  • hirs,
  • jams,
  • jordärtskocka,
  • kalkon,
  • pressad olja,
  • lamm,
  • majs,
  • palsternacka,
  • papaya,
  • persika,
  • päron,
  • ris,
  • sallad,
  • tranbär, och
  • vattenmelon.

Kom ihåg! Detta är bara tips och råd. Du kan komponera ihop din egen detoxkost bara du följer övergripande riktlinjer. Då får du bäst effekt.

Psylliumfröskal är också en viktig ingrediens eftersom de hjälper till att binda och föra ut skräp. Men de kan skapa lite förstoppning till en början. Se därför till att dricka ordentligt med vatten och öka dosen från 1 tsk till ca 1 msk efter några dagar. Du kan gärna ta fröskalen separat från näringsdrycken när det är möjligt. Ta då psylliumfröskal och näringsdryck med ca 30–60 minuters mellanrum.

Viss frukt, vissa bär och många grönsaker är basbildande. Ett bra sätt att få i sig mycket av dem är att göra juice på dem.

Drycker som förstärker effekten

Citronvatten, äppelcidervinäger (1 msk i 1 glas vatten), tranbärsjuice, granatäpplejuice, någon smoothie, grönsaksjuice med selleri, morot/rödbeta, gurka/spenat/grönkål eller en greensdryck som Mighty Greens.

Kan jag träna under en detox?

Att röra på kroppen och utsätta muskler och skelett för påfrestning är hälsosamt. Vi är skapta för det och behöver en daglig dos träning. Det är nödvändig för att mängder av processer i vår kropp ska fungera optimalt. Allt handlar dock om balans, att anpassa din livsstil med livssituationen och hälsotillståndet. Så, kom ihåg att inte stressa kroppen med intensivträning i början om du inte är väldigt vältränad. Starta mjukt och lugnt och bygg upp träningen successivt under veckorna. Du har inte så mycket energireserver i början.

Avslutande tips

  • Ett ”långbastubad” i 60–70 grader, eller ett hett bad i badkar med epsomsalt och i båda fallen borstning av huden, hjälper kroppen att utsöndra slagg via svetten och ger ökad blodcirkulation till huden.
  • Vill du löpa hela linan ut så kan du också ta en kur med parasitrensande örter under 6–8 veckor.

Lycka till med ditt detoxprogram och hoppas du känner dig välmående.