Du är nu vid innehållet

Behandlingsprotokoll för hjärnhälsa

Kosten är en mycket viktig del i behandlingen. Att utesluta saker som belastar kroppen och som skapar inflammation och blodsockerobalanser är första steget.

Behandlingsprotokoll för hjärnhälsa

Kosten bör bestå av:

  • Hälsosamma fetter, t.ex. avokado, MCT-olja/kokosolja, fet fisk, linfröolja, oliver
  • Hälsosamma proteiner, t.ex. nötter/fröer, bönor och linser, vildfångad fisk, kött från gräsbetande djur
  • Hälsosamma kolhydrater, t.ex. grönsaker, bär, frukter, rotfrukter, bönor/linser, havregryn

Undvik följande:

  • Raffinerade kolhydrater som socker, läsk, godis, vitt mjöl, hel- och halvfabrikat.
  • Skadliga fetter som transfetter, härdade fetter, margariner, billiga matoljor samt majs-, solrosolja.
  • Mat som kan skapa inflammation såsom gluten och mjölkprodukter (förutom smör och yoghurt).
  • Alkohol

Hjärnan behöver fett

DHA är ett fleromättat fett och en omega 3-fettsyra som finns i bl a fet fisk. Hjärnan behöver mycket av DHA för att kunna fungera optimalt. Det är en huvudkomponent i hjärnan och näthinnan och spelar en viktig roll vid överföringen av nervsignaler. Hjärnans grå substans består till en tredjedel av fleromättade fetter, främst från DHA.

Intag av omega-3-fett, framför allt DHA, bidrar till normal utveckling av hjärnan och ger en förbättrad inlärnings- och minnesfunktion. EPA och DHA bidrar även till hjärtats normala funktion, bland annat genom att kunna sänka blodtrycket och blodfetterna. Dessutom kan de skydda cellerna mot oxidativ stress, minska inflammation och förstärka immunförsvaret.

Friskare hjärna med hjälp av din livsstil

Motion

Friska hjärnceller, samt bildning av regenererande processer stimuleras av cirkulationen och syresättningen som kommer från motion och rörelse.

Sömn och återhämtning

Under sömnen så reparerar vi vår hjärna och det vi har lärt oss under dagen kommer ytterligare att sjunka in i vårt medvetande.

Sociala interaktioner

Att omge sig med människor vi tycker om och att ha sociala kontakter och en tillhörighet är oerhört viktigt för vår hälsa.

Övrigt

Att aktivera sitt lymfsystem med rörelse, massage m m och att få olika kompletterande kroppsterapi-behandlingar som kan bättra på flöden i kroppen har också visat sig förbättra kognitiva nedsättningar.